Zoekwoorden

Zoekwoorden

Zoekwoorden

In het midden van de jaren negentig begon het aantal websites flink toe te nemen. Om een website te vinden met de informatie waar je naar op zoek was bleek een naald zoeken in een hooiberg. Zoekmachines vullen het gat tussen vraag en antwoord. Door zoekwoorden in te geven worden er resultaten vertoond die relevant zijn voor het zoekwoord of de zoekterm. Dat bespaart de gebruiker veel tijd en moeite, de aanbieder van de webpagina kan de informatie zichtbaar maken aan de wereld.

Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, toch is de technologie die erachter ligt behoorlijk complex. Er zijn heel wat commerciële belangen die gepaard gaan met hoog scoren op de zoekresultaten pagina’s, daarom zou na de opkomst van zoekmachines al snel zoekmachine optimalisatie (SEO) als nieuwe industrie ontstaan.

Hoe werken zoekwoorden?

Heel eenvoudig gesteld werkt het als volgt: Iemand zoekt op ‘schoenen’. De zoekmachine toont resultaten van websites die iets met schoenen te maken hebben. Omdat er meer mensen zijn die naar schoenen zoeken, kan bepaald worden welke pagina’s meer aanspreken. Deze pagina’s zullen een hogere positie krijgen in de zoekresultaten.

Een enkel zoekwoord is lang niet altijd voldoende om er de juiste zoekresultaten bij te vinden. Je kunt sneller het juiste resultaat vinden door meerdere zoekwoorden in te geven, zoals ‘dames schoenen’ of ‘rode dames schoenen’. Hoe meer woorden er worden gebruikt, des te beter de zoekresultaten aansluiten bij de vraagstelling. Het huidige zoekalgoritme van Google let niet alleen op het exacte woord, maar kan ook context bepalen en synoniemen gebruiken. Als iemand zoekt naar ‘rode dames schoenen’ is het mogelijk dat er een resultaat verschijnt zonder deze exacte woorden op de pagina, bijvoorbeeld de term ‘bordeaux pumps voor vrouwen’.

Webcrawlers

Zoekmachines indexeren het internet met webcrawlers, robots of spiders. Dit zijn kleine programma’s die websites analyseren op inhoud. In het midden van de jaren negentig moesten webmasters zelf hun URL’s aanbieden, dit gaat nu automatisch. Het is wel mogelijk om het webcrawlers eenvoudiger te maken door bijvoorbeeld een sitemap te genereren of gebruik te maken van populaire zoekwoorden. Dit helpt om de relevantie voor een gebruiker van zoekmachines te bepalen.

Black Hat SEO

Zoekmachine optimalisatie of SEO kan het verschil betekenen tussen een website die enorm veel bezoekers trekt, of ergens op het wereldwijde web ligt te verstoffen. Zoekmachines hebben richtlijnen opgesteld, wanneer webdevelopers zich aan deze richtlijnen houden kunnen ze een website optimaliseren voor zoekmachines. Als resultaat bereiken ze de beoogde doelgroep. Omdat het zoekmachine algoritme met name in de eerste jaren erg transparant te werk ging, was het ook eenvoudig om het algoritme te manipuleren. Door populaire zoekwoorden in de metadata op te nemen bijvoorbeeld, of overdreven vaak in de tekst van een webpagina te gebruiken. Deze praktijken werden afgestraft met ‘penalties’, zo kunnen pagina’s uitgesloten worden in de zoekresultaten. Diverse algoritme updates hebben ervoor gezorgd dat misbruik van het zoekalgoritme moeilijker is geworden.

Natuurlijk zoeken

Er is een verschuiving van optimalisatie voor zoekmachines naar optimalisatie voor bezoekers. Met mogelijkheden als kunstmatige intelligentie en semantisch zoeken worden vraag en aanbod beter bij elkaar gebracht. Daarnaast kunnen zoekresultaten verschillen op basis van persoonlijke voorkeuren (via tracking cookies) of op locatie (mobile search).
arrow_drop_up arrow_drop_down