SEO of zoekmachine optimalisatie, wat is dat?
Hoewel het mogelijk is om een website te bezoeken door de exacte URL in te geven, worden waarschijnlijk de meeste websites bezocht via een zoekmachine zoals Google. Gebruikers zoeken niet alleen naar merken, bedrijven of organisaties, maar ook naar producten, diensten en allerlei andere onderwerpen. Wanneer iemand een zoekterm ingeeft, dan is het de bedoeling dat de resultaten corresponderen met deze term. Om aanbieders van websites samen te brengen met de vraag van internetgebruikers, is naast de zoekmachine ook Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie van belang.
Websites inrichten voor zoekmachines
Een zoekmachine zoals Google werkt op basis van een zoekalgoritme en webcrawlers. Deze crawlers of spiders scannen de inhoud van het wereldwijde web. De enorme hoeveelheden data worden door een algoritme gerangschikt op basis van de zoekterm die een gebruiker ingeeft. Omdat het ‘search engine algorithm’  tussen de persoon en website ligt, spreekt het voor zich om een site te optimaliseren voor het algoritme. Anderzijds evolueert het zoekalgoritme waardoor optimalisaties vaak niet onbeperkt functioneel blijven.
Welke SEO criteria zijn van belang?
Google maakt gebruik van honderden meetpunten om de relevantie van een webpagina bij een zoekopdracht te matchen. Een deel hiervan is bekend maar niet alles. SEO experts zullen websites en pagina’s optimaliseren waarbij ze met name rekening houden met de voornaamste criteria.
Dit zijn enkele standaard optimalisaties:Â
- PageRank: Dit is het voornaamste onderdeel van het Google algoritme  waarbij het aantal links naar een pagina inclusief de invloed van de bronpagina’s gewogen worden.
- Keywords: Door specifieke woorden in webpagina’s op te nemen kan het algoritme deze koppelen aan zoekopdrachten.
- Snelheid: Een pagina die snel laadt is beter dan een pagina die erg langzaam laadt. Dit valt onder de factoren die gekoppeld zijn aan de gebruikservaring.
- Rich media: Door naast tekst ook afbeeldingen en video te gebruiken is er meer kans op een hogere ranking.
- Mobile First: Het is van belang dat een website ook goed weergeeft op mobiele apparaten, in sommige gevallen zelfs belangrijker dan de desktop versie.
Een SEO expert zal doorgaans eerst de ‘quick wins’ aanpakken, dit zijn de aanpassingen die snel doorgevoerd kunnen worden met relatief lage kosten en snel resultaat opleveren.
On-site en off-site optimalisatie
SEO kan verdeeld worden in on-site en off-siteoptimalisatie. Bij On-site optimalisatie gaat het over alle verbeteringen die direct op de website worden doorgevoerd, bij off-site optimalisatie gaat het over verbeteringen die op andere domeinen plaatsvinden. Denk aan het genereren van backlinks, dit zijn koppelingen vanaf andere websites.
SEO proof
Toen het zoekalgoritme nog in de kinderschoenen stond was het eenvoudig om snel bovenaan te staan door SEO trucs toe te passen. Met metadata, keyword spamming en linkfarms werden zoekresultaten gemanipuleerd, een praktijk die ook wel Black Hat SEO wordt genoemd. Door gaten te dichten en de ranking te verfijnen kunnen webpagina’s die op deze wijze ‘geoptimaliseerd’ zijn juist gaan dalen.
Bedrijven als Google richten zich nu vooral op relevantie en de vraag vanuit de persoon die zoekt. Dit heeft ervoor gezorgd dat webpagina’s die ingericht worden voor mensen in plaats van machines beter scoren, en dat de kwaliteit een steeds grotere rol speelt bij zoekmachine optimalisatie. Er zijn daarnaast nieuwe manieren van zoeken bijgekomen zoals bijvoorbeeld Voice Search. Hierbij wordt op een smart speaker alleen het beste resultaat uitgesproken. Ook contextueel zoeken op basis van gerelateerde termen en synoniemen wordt steeds beter, daarnaast wordt de impact van kunstmatige intelligentie op zoekmachines almaar groter.