SERP, wat is dat?
Google, Yahoo en Bing zijn voorbeelden van dynamische websites die ingevuld worden op basis van de vraag vanuit de gebruiker. Google.com heeft geen waarde zonder input van een persoon die ergens naar op zoek is. Na invoer van een zoekopdracht zal een SERP worden weergegeven. Dit is een Search Engine Results Page ofwel een zoekmachine resultaten pagina. Deze term wordt voor zowel enkelvoud als meervoud gebruikt, het is ook mogelijk om de afkorting SERPs te gebruiken wanneer het om meerdere pagina’s gaat.
Meer dan links
Met name de zoekmachine van Google maakte in de begindagen onderscheid door een zeer kale pagina aan te bieden. Naast een invoerveld en een knop om te zoeken was de interface vrijwel leeg (op de “Ik doe een gok” knop na). Hoewel de pagina nog steeds relatief overzichtelijk is zijn er toch een flink aantal elementen bijgekomen. Een deel van de nieuwe functionaliteit is direct zichtbaar op de hoofdpagina, de rest wordt weergegeven op tabbladen.
Enkele toevoegingen zijn:
- Advertenties: Wanneer er gezocht wordt op zoektermen waar adverteerders voor betalen zullen er gesponsorde links naar websites weergegeven wordt op de SERP
- Shopping: Wanneer er gezocht wordt naar producten kunnen er foto’s met koppeling naar winkels vertoond worden. Dit zijn betaalde vermeldingen,
- productinformatie van winkels zonder betaling worden niet op deze prominente positie weergegeven
- Local Search: Bij het zoeken naar een bedrijf zal op basis van locatie informatie het dichtstbijzijnde filiaal getoond worden, inclusief contactinformatie en openingstijden wanneer deze informatie voorhanden is
- Rich Snippets: Dit zijn korte antwoorden op vragen die gesteld worden door de gebruiker. Deze content is afkomstig van andere pagina’s, het is daarmee niet altijd meer nodig om deze pagina’s te bezoeken
- Video: Relevante videoclips worden direct op de SERPs weergegeven, daarnaast zijn ze ook te vinden op een eigen tabblad
- Vertaling: Pagina’s in een andere taal dan de voorkeurstaal in het systeem kunnen automatisch vertaald worden door de betreffende koppeling te kiezen.
Er zijn ook andere extra’s die alleen zichtbaar worden wanneer er een relevantie bestaat met de zoekopdracht. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar katten kan er naast een Rich Snippet en een video ook een 3D model van een animerende kat vertoond worden. Wanneer het systeem dit ondersteunt kan een digitale kat middels augmented reality in de werkelijkheid geplaatst worden. Google voegt regelmatig nieuwe mogelijkheden toe zonder dit bekend te maken als een publieke beta test.
De eerste pagina telt
Er zal zelden één SERP zijn bij een zoekopdracht. Meestal zijn er meerdere zoekresultaten pagina’s waarbij de relevantie afneemt naarmate je verder gaat. Vaak zal een relevante koppeling direct op de eerste pagina staan, wanneer dit niet het geval is zal de gebruiker eerder een nieuwe zoekopdracht ingeven dan naar pagina 2 navigeren. Daarom is het voor bedrijven, organisaties maar ook voor privé personen met een persoonlijke website van belang om bij een relevante zoekopdracht op pagina 1 te komen staan. De praktijk van zoekmachine optimalisatie heet Search Engine Optimisation (SEO) en valt samen met Search Engine Advertising (SEA) in de categorie Search Engine Marketing (SEM).
Zelfs wanneer dezelfde zoekterm wordt ingegeven, zal de SERP toch niet overal hetzelfde zijn. Er wordt namelijk rekening gehouden met diverse factoren zoals de browsing historie, de geografische locatie en het gebruikte apparaat.