Structured data, wat is dat? #

Als je veel informatie tot je beschikking hebt, dan lijkt het vinden van een antwoord op een vraag meer op zoeken naar een speld in een hooiberg. Door informatie op een logische wijze in te delen kun je sneller het antwoord op al je vragen vinden.

Dit geldt ook voor computersystemen. Door data te structureren zijn programma’s in staat sneller resultaat te leveren met een hogere relevantie. Dat is belangrijk voor zoekmachines als Google.

Met structured data lever je het algoritme de juiste informatie op een inzichtelijke wijze aan. Google heeft hiervoor richtlijnen opgesteld die bij SEO van pas komen.

Hoe werkt structured data? #

De tijd dat Google even keek naar de metadata van een pagina ligt ver achter ons. Volledige HTML pagina’s worden gescand op inhoud. Alleen kijken bots anders naar de content van een pagina dan een bezoeker.

Door te werken met structured data kun je de informatie in de HTML code op een gestructureerde wijze indelen zodat bots hier relevante informatie uit kunnen halen. Dit zorgt ervoor dat pagina’s hoger ranken in de zoekresultaten bij de beoogde doelgroep.

Beter opvallen in de zoekresultaten #

Het gebruik van structured data biedt ook voordeel om een webpagina of andere online content beter zichtbaar te maken. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar een recept voor appeltaart dan wordt er standaard een lijst met zoekresultaten weergeven.

Boven deze pagina’s kan een balk verschijnen met recepten die meer prominent worden vertoond. Als er ook nog een instructievideo op deze pagina staat dan kan dit de gebruiker aanzetten om te klikken.

Structured data als SEO tool #

Er zijn verschillende manieren om websites te optimaliseren voor zoekmachines. Structured data is hier een voorbeeld van.

In principe wordt Google ‘gevoed’ met informatie over de content die op een pagina te vinden is. Daarbij wordt context gegeven over de wijze waarop de content van belang kan zijn voor iemand die op zoek is naar specifieke informatie. Het kan daarmee de zichtbaarheid verhogen zonder te investeren in betaalde advertenties.

Dit neemt niet weg dat er investeringen nodig zijn in het creëren van goede content en optimalisatie van structured data.

Het voordeel hiervan is dat de pagina’s niet alleen beter worden voor het zoekalgoritme, ze leveren daarnaast ook een hogere kwaliteit voor bezoekers.

Structured data voor zoekmachines #

Eenvoudig gesteld werkt structured data met een aantal herkenbare tags die volgens de Schema.org standaard gebruikt worden. Dit is een standaard wijze van formattering die naast Google door meerdere zoekmachines wordt ondersteund.

Zo kun je aangeven om wat een soort content het gaat, zowel inhoudelijk als in termen van bestandsformaten. De JSON-LD scripting standaard wordt aanbevolen, Microdata en RDFa zijn ook mogelijk.

Google heeft een aantal structured data richtlijnen opgesteld die webmasters kunnen volgen. Daarbij is een voorwaarde dat alleen content die zichtbaar is voor bezoekers van markup wordt voorzien. Dit is om misbruik van structured data te voorkomen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 8, 2022