Tracking code

Tracking code, wat maakt het mogelijk?

Internetgebruikers kijken niet alleen naar webpagina’s, websites letten ook op de bezoekers die pagina’s bekijken. Dit is mogelijk op basis van tracking code, een stukje code in de HTML broncode van een website. Met deze code is het mogelijk voor adverteerders, webmasters en marketing professionals om het gedrag van gebruikers te analyseren.

Hiermee kan de functionaliteit van een website worden verbeterd of er kunnen meer gerichte advertenties worden weergegeven. Afhankelijk van het soort tracking code dat wordt gebruikt zal er een ander privacy beleid van toepassing zijn.

Hoe werkt tracking code?

Veel supermarkten hebben dezelfde indeling. Het begint met groente en fruit, dan vers brood en verswaren. De conserven komen later pas aan bod. Dit is voor een deel gebaseerd op koopgedrag en voor een deel om klanten te sturen en manipuleren.

Op het internet kun je als ondernemer niet kijken waar iemand met het winkelwagentje naartoe loopt, het is wel mogelijk om te bepalen waar een bezoeker vandaan komt. Door tracking code aan de HTML toe te voegen kunnen bezoekers over meerdere pagina’s gevolgd worden.

De bezoeker merkt hier in principe niets van maar het kan wel gevolgen hebben voor de content die wordt weergegeven. Als iemand bijvoorbeeld enkele productpagina’s met smartphones heeft bekeken dan kan er een advertentie worden weergegeven voor de nieuwste iPhone. De bezoeker laat als het ware een spoor van broodkruimels achter die gevolgd kunnen worden door de code op de HTML pagina. Deze code wordt doorgaans geschreven in JavaScript.

Pixels en cookies

Vanwege veranderingen in de privacy wetgeving moet de internetgebruiker op de hoogte worden gesteld als er tracking code in de vorm van cookies, pixels of andere soorten code gebruikt worden. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen first party en third party cookies.

Bij first party gaat het specifiek om code die beperkt is tot de website die op dat moment wordt bezocht. Bij third party gaat het om tracking code die over meerdere websites actief blijft. Denk aan iemand die een website bezoekt over auto’s. Bij een bezoek aan Facebook verschijnt een advertentie van een autodealer.

Tracking code en privacy

Data die niet herleidbaar is tot een persoon kan voor analytische doeleinden gebruikt worden. De doelstellingen kunnen verschillen. Zo is het mogelijk dat de functionaliteit van de website navigatie geoptimaliseerd wordt aan de hand van gebruikersgedrag.

Het is ook mogelijk om gericht advertenties aan te bieden. Een manier om tracking anoniem te maken is het registreren van het IP-adres. Gebruikers kunnen zelf ook software installeren die dergelijke soorten tracking tegengaan.

Gaat tracking verdwijnen?

De privacy maatregelen worden steeds strenger, ook vanuit commerciële doelstellingen passen bedrijven hun beleid aan. Zelfs Google ziet een toekomst zonder third party cookies. Apple geeft gebruikers van mobiele apps de mogelijkheid om tracking uit te schakelen.

Dit betekent niet dat het volgen van gebruikersgedrag geheel zal verdwijnen, het zal wel een andere vorm krijgen. Dit biedt niet alleen nieuwe uitdagingen voor adverteerders maar ook nieuwe mogelijkheden.

Handig artikel voor je?