URL Rating, hoe zit dat?
Er zijn verschillende tools om de prestaties van websites te analyseren. Naast de gratis tools zoals Google Analytics zijn er ook bedrijven die dieper gaan zoals Moz en Semrush. Ahrefs maakt gebruikt van diverse criteria om de kwaliteit van een domein of pagina te bepalen in termen van zoekmachine optimalisatie.
De URL Rating is een score op een schaal van 100 punten die aangeeft hoe sterk het linkprofiel is van een individuele webpagina. Daarnaast wordt er binnen dit toolset ook gebruik gemaakt van Domain Rating die op basis van het domein werkt.
Is URL Rating hetzelfde als PageRank?
PageRank is een belangrijk onderdeel van het Google algoritme om te bepalen hoe zoekresultaten ingedeeld moeten worden. URL Rating vertoont overeenkomsten met PageRank maar de score komt op een andere wijze tot stand. De wijze waarop UR werkt is als volgt:
- De koppelingen tussen pagina’s worden geteld.
- Er wordt rekening gehouden met het ‘nofollow’ attribuut.
- Er wordt een dampende factor toegepast, de berekening is dus gewogen.
- Er wordt een brede crawl uitgevoerd op het internet.
Volgens Ahrefs is de URL Rating geen directe vervanging voor PageRank. Ze geven aan dat de UR score een meer eenvoudige meetmethode betreft terwijl PageRank complexer is.
Omdat Google slechts beperkt informatie prijsgeeft over het algoritme biedt Ahrefs een eigen methodiek om de succesfactor van een URL in de Google zoekresultaten te bepalen.
URL Rating en Domain Rating
De score van een volledig domein kan afwijken van de score die een individuele pagina heeft. Sommige websites hebben een hoofdpagina die voor bezoekers vooral van belang is. Zo kan een DR score hoog uitvallen terwijl de UR juist lager is. Het is ook mogelijk dat bepaalde pagina’s veel beter scoren dan de rest van de webpagina’s op dezelfde site.
Als blijkt dat individuele links een hoge URL Rating hebben, terwijl andere juist heel laag scoren, dan kan hier specifiek zoekmachine optimalisatie op worden toegepast. Het is ook mogelijk dat pagina’s elkaar ‘kannibaliseren’. Dit houdt in dat pagina’s elkaar in de weg zitten vanwege overlappende inhoud.
Alternatieven voor Ahrefs URL Rating
Ahrefs biedt een collectie van tools aan om de prestaties van websites en webpagina’s te verbeteren. In tegenstelling tot de gratis hulpmiddelen van Google moet er voor de meeste diensten van Ahrefs betaald worden middels een maandelijks abonnement.
Er zijn ook andere, goedkopere en zelfs gratis alternatieven om de kwaliteit van websites in kaart te brengen. Sommige diensten komen voor een deel overeen met de URL Rating, er zijn ook andere meetpunten die van belang zijn om de prestaties van een webpagina in Google te meten.
Zo is er BiQ, een pakket dat gebruik maakt van Content Intelligence om een consistente wijze van publiceren te bevorderen. Semrush heeft diverse tools zoals de Site Audit maar deze dienstverlener rekent soortgelijke tarieven als Ahrefs. Serpstat biedt functies als een Rank Tracking tool en Mangools is een populair alternatief dat concurrentie onderzoek vereenvoudigt.
Zijn analyse tools belangrijk?
De beste toolset om de URL Rating of andere SEO criteria te bepalen is afhankelijk van de website(s) die beheerd wordt, de doelstellingen van de aanbieder en de technische expertise van de gebruikers. Een pakket van enkele honderden euro’s per maand maakt iemand niet direct een SEO expert. Sterker nog; een overdaad aan data kan juist de focus van de analyse in de weg zitten.