Wat is user intent? Wat wil een gebruiker? Dat is de vraag die bedrijven stellen om zo hun aanbod daarop af te kunnen stemmen. Het bepalen van de ‘user intent’ is niet eenvoudig, zeker niet aangezien de gebruiker zelf op voorhand niet altijd weet wat de eindbestemming zal zijn.

Door gebruik te maken van website analyse kunnen pagina’s geoptimaliseerd worden voor zowel gebruik door bezoekers als voor SEO. Niet alleen kan dit bedrijven helpen de omzet te verhogen, het kan klanten ook helpen om beslissingen te maken die optimaal aansluiten bij de intentie.

User intent voor SEO #

Bij zoekmachine optimalisatie zijn er meerdere factoren die een rol spelen waaronder het aantal views en de tijd die bezoekers doorbrengen op de website. Ook de zoektermen die gebruikers ingeven in een zoekmachine zijn van belang om de juiste doelgroep te bereiken. Daarom maakt zoekwoorden onderzoek een belangrijk deel uit van SEO.

Met een Keyword Tool kunnen populaire zoekwoorden bepaald worden die relevant zijn voor de sector waarin een bedrijf actief is. Bij user intent wordt in dit geval de vraag (zoekterm) gekoppeld aan het aanbod (website). Als iemand zoekt naar ‘rode fiets’ is het vanzelfsprekend dat de eerste resultaten voor fietsenwinkels zijn dus niet voor een speelgoedwinkel die blauwe Smurfen verkoopt.

Er worden standaard vier soorten user intent onderscheiden:

  1. Informatie: Vragen met wie, hoe, wat of waar.
  2. Navigatie: Login, winkelmandje, afrekenen.
  3. Transactie: Nieuwste model, kortingsbonnen.
  4. Commercieel: Beste, review, ervaringen.

Klantgedrag bepalen met user intent #

De wijze waarop de hoofdpagina of landingspagina van een website is ingericht kan van groot belang zijn om de bezoeker te converteren en/of aan te zetten tot het gewenste resultaat.

  • Als de bezoeker op zoek is naar een product dan moet de route naar de productpagina en kassa zo kort mogelijk zijn.
  • Als de bezoeker zich nog in de oriënterende fase bevindt kan er bijvoorbeeld een gratis ebook worden aangeboden na invoer van een e-mailadres.

Door de user intent te bepalen kan de website optimaal worden ingericht. Dit zou in principe voor zowel de (potentiële) afnemer als de aanbieder voordelig moeten zijn, beide partijen hebben belang bij een conversie tot klant.

Voorspellende gebruikersintentie als hulpmiddel voor gebruikers #

Een goed voorbeeld van een manier om user intent te bepalen is Clippy de Office Assistent. Dit was een intelligent hulpje in de vorm van een paperclip dat onderdeel uitmaakt van Microsoft Office.

Het idee was om een ‘gezicht’ te geven aan kunstmatige intelligentie waarbij een animerende paperclip met ogen de gebruiker suggesties gaf tijdens het werken. Als het algoritme zag dat een persoon bezig was met een brief schrijven zou Clippy aanbieden te helpen met het opstellen van de tekst. Deze feature werd als zeer irritant beschouwd door een groot deel van de gebruikers terwijl het is concept een behulpzame functie was.

In latere vormen van kunstmatige intelligentie zouden algoritmen veel meer op de achtergrond hun werk doen zoals contextueel en semantisch zoeken in Google. Overigens werken spraakassistenten zoals Siri en Hey Google volgens hetzelfde principe maar op een minder proactieve wijze waarmee de functionaliteit niet meer als storend wordt ervaren.

Handig artikel voor je?
Updated on september 3, 2021