Wat is het belang van views?
Gezien worden is belangrijk op het internet. Voor bedrijven, voor influencers en ook voor mensen die opgemerkt willen worden binnen hun eigen sociale kring. Daarom zijn views van belang. Dit is meetbare data waarmee je kunt bepalen hoe invloedrijk iets of iemand is.
Andere manieren om zichtbaarheid te meten zijn likes, shares, kliks en impressies. Met name op YouTube is het aantal views het voornaamste criterium voor succes.
Wanneer wordt een view geteld?
Als iemand vanuit Google klikt op een advertentie dan moet de adverteerder hiervoor betalen. Als er op dezelfde koppeling wordt geklikt binnen de organische zoekresultaten dan kost het niets. Er kunnen uiteraard wel SEO kosten aan te pas komen maar er is geen sprake meer van advertentiekosten. Een view betekent echter nog niet dat de pagina daadwerkelijk gelezen is.
Wellicht klikt iemand direct weg of klikt door naar een andere pagina. Views zijn niet per definitie het bewijs dat content ‘geconsumeerd’ is. Op video platformen is dit beter te bepalen. In een video van 10 minuten kan exact worden bepaald hoeveel minuten er bekeken zijn.
Hoe krijg je meer views?
Professionele Youtubers staan voor een flinke uitdaging. Net zoals het Google zoekalgoritme voortdurend aangepast wordt geldt dit ook voor het YouTube algoritme. Zo was er een periode waarin filmpjes maximaal 10 minuten lang mochten zijn.
Momenteel is 10 minuten juist het minimum om in de aanbevolen video’s te verschijnen. Dit heeft als consequentie gehad dat veel oudere Youtubers enorm hebben ingeleverd op het aantal views van oudere content. Hun videoclips waren plotseling te kort volgens het algoritme.
Om meer views te genereren is het daarom van belang dat de content geoptimaliseerd wordt voor het betreffende platform. Voor zoekmachines wordt dit SEO genoemd, voor andere platformen zijn andere methoden van toepassing. Met name via social media kanalen is het van belang om meer volgers te krijgen, bijvoorbeeld via een ‘abonneer’ of ‘volg’ knop.
Een grote stroom aan updates is ook van belang, als de content productie stilvalt dan haken volgers doorgaans snel af. Een controverse kan het aantal views tijdelijk gunstig beïnvloeden maar het ‘drama’ effect is vaak van korte duur.
Advertentie inkomen op basis van views
Pay-Per-View (PPV) is een systeem dat al decennia lang bestaat en voornamelijk gebruikt wordt voor sportwedstrijden. Kijkers betalen voor een individuele uitzending of evenement. Webmasters en content creators worden doorgaans betaald op basis van views. Soms voor de content op zich maar vooral het aantal keren dat advertenties zijn vertoond tussen een video. YouTube biedt voor een aantal commercials de optie om een deel van de video over te slaan.
Als het een korte video betreft telt dit niet als een view, bij een langere video telt bij doorklikken de view als er minimaal 30 seconden gekeken is. Dit betekent dat content creators veel geld mislopen als kijkers de advertenties overslaan.
Dit is echter niet duidelijk voor het kijkpubliek dat daarmee hun favoriete kanalen wellicht niet ondersteunen zoals ze dit graag zouden doen.