Viral marketing #

Een virus kan zich verspreiden door zich te nestelen in een gastheer. Het virus wordt overgedragen door persoonlijk contact en interacties. In viral marketing

wordt hetzelfde principe gebruikt om producten, diensten en merken te promoten door een campagne te starten die zichzelf vermenigvuldigt zonder verdere sturing van de adverteerder. Met andere woorden; als de eerste groep bekend is met de boodschap zal deze zichzelf organisch verder verspreiden.

Wat was de eerste viral marketing? #

Virussen bestaan al langer dan de mensheid, kennis van het bestaan in de wetenschap is van meer recente datum. Het concept ‘viral marketing’ kan geïnterpreteerd worden als ‘mond-op-mond reclame’, 

toch dekt dit de lading niet helemaal. Een virale marketingcampagne is doelbewust ontworpen om zich organisch uit te breiden na lancering.

Een vroeg voorbeeld van viral marketing is de promotionele campagne rondom de eerste PlayStation. In 1995 waren Nintendo en SEGA de onbetwiste leiders in spelcomputers, Sony kon niet zomaar hun PlayStation uitbrengen in de hoop dat het de koplopers van de troon zou stoten. Een marketing team uit Los Angeles besloot om bewust geen grote reclamecampagne op te starten maar om doelgericht informatie te verspreiden en invloedrijke personen in te schakelen. Deze strategie valt ook onder influencer marketing,

een vorm van promotie waarbij invloedrijke personen worden ingezet om producten en diensten aan te prijzen bij hun achterban.

Verspreid als een virus #

De term ‘viral marketing’ heeft een negatieve context, een virus oplopen is immers niet iets om naar uit te zien. Toch kan het ook een positieve betekenis hebben, het betreft in principe promotionele acties die om één of andere reden een groot bereik hebben. Wellicht spreekt de boodschap aan bij een groot publiek of slaat de actie juist de plank flink mis. Voorstanders van “alle aandacht is goed” zullen niet zo letten op de reden waarom iets vaak verspreid wordt, voor de adverteerder kan dit wel van belang zijn.

Minder kosten bij adverteren #

Met name startups, nichemarkt bedrijven en kleinere concurrenten van grote bedrijven investeren in viral marketing omdat de kosten lager liggen dan traditionele vormen van promotie. De ‘vonk’ moet wel groot genoeg zijn om de lont te doen branden.

Blendtec is een fabrikant van blenders. In 2006 werd de campagne “Will it Blend” gelanceerd waarbij diverse objecten vernietigd werden in hun krachtige blender. Deze bizarre actie leverde ze een enorm publiek op door het delen van deze video’s op social media.

De Dollar Shave Club investeerde 4500 dollar in een video die binnen drie jaar 21 miljoen keer werd bekeken en binnen slechts 48 uur 12.000 abonnees wist te vergaren. De startup wist daarmee direct de concurrentie aan te gaan met merken als Gillette en Schick voor een fractie van de kosten die zij uitgeven.

De Ice Bucket Challenge om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte ALS bleek zo populair dat diverse wetenschappers klaagde dat ze inkomsten misliepen voor onderzoek naar andere (meer voorkomende) aandoeningen.

Het werkt niet altijd. Zo probeerde Pepsi in te haken op de Black Lives Matter beweging door influencer Kendall Jenner een blikje cola aan een politieagent te laten geven voor het oog van de camera. Deze actie was zo gecalculeerd en cynisch van aard dat het een averechts effect had.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021