Visual content, wat is dat?

Waarom uitleggen met woorden wat je kunt laten zien met een afbeelding? Toen modems nog hard geluid maakte om bits en bytes binnen te halen was er niet veel meer dan ASCII art, plaatjes die gemaakt werden met standaard karakters.

Met breedband internetverbindingen kunnen we nu live video op 4K kwaliteit bekijken zonder haperingen. Visual content is steeds belangrijker geworden op het internet en maakt het grootste deel uit van de data die verspreid wordt online.

Diensten als Netflix en Amazon Prime laten servers overuren maken, internet en visual content zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Waarom is visual content belangrijk?

Geschreven tekst is een vorm van communicatie maar het is verzonnen door mensen. Kijken naar je omgeving is veel natuurlijker. Visual content is alles wat je online kunt zien en niet direct tekst-gerelateerd is.

Uiteraard kunnen woorden en merken wel op een visueel opvallende wijze ontworpen worden maar bij standaard tekst gaat het primair om de inhoud, niet de vorm. We denken in visuele elementen, door gebruik te maken van afbeeldingen en bewegende video is het mogelijk om een boodschap sneller over te brengen. Daarbij kan de content gericht worden op bezoekers of op het zoekalgoritme.

Visual content voor bezoekers

Een lange pagina aan tekst kan soms beter uitgelegd worden in de vorm van een Infographic. In een webshop wil je graag producten zien, de beschrijving is een toevoeging. Zelfs podcasts en radio uitzendingen wordt vaak ook via videosites als YouTube verspreid om de band tussen publiek en content creator te versterken. Dit zou niet mogelijk zijn zonder breedband internet. Nu mobiele dataverbindingen nauwelijks meer onderdoen voor vaste verbindingen in huis kun je overal en altijd genieten van visual content.

Visual content voor SEO

Enerzijds geeft het Google zoekalgoritme de voorkeur aan visual content zoals afbeeldingen en video (rich media), anderzijds is het ook van belang dat pagina’s snel laden. Dit is mogelijk door afbeeldingen te comprimeren, data te cachen in tijdelijk geheugen of video aan te bieden als een on demand stream in plaats van een download.

Meer visuele content leidt tot meer bezoekers, meer interacties en langere tijd die doorgebracht wordt op een pagina. Dit zijn allemaal elementen die bevorderlijk zijn voor zoekmachine optimalisatie.

Alternatieven voor visuele elementen

Als je blind of slechtziend bent dan is de focus op visuele elementen uiteraard minder prettig. Het is mogelijk om aan afbeeldingen een beschrijving toe te voegen. Als bezoekers gebruik maken van een screen reader dan zullen deze beschrijvingen worden uitgesproken. Dit is niet hetzelfde als een onderschrift. Een alternatieve tekst beschrijft de afbeelding terwijl het onderschrift informatie toevoegt aan het visuele element.

Branding met visual content

Een bezoeker kan in één oogopslag zien wat het karakter van een website is. Het bedrijfslogo, de naam in een uniek lettertype of een specifieke kleur helpen met het bouwen van een merkimago. Herkenbaarheid is van belang voor organisaties, dit geldt zeker voor presentatie op het internet. Online design wordt doorgaans opgedeeld in grafische vormgeving en interactief ontwerp waarbij esthetische kenmerken in harmonie moeten zijn met functionaliteit.

Handig artikel voor je?
Updated on april 22, 2022