Een vraag over Voice Search #

Wat is Voice Search SEO

Zoeken met spraak is eenvoudig voor gebruikers, technisch vereist het een complexe combinatie van methoden, hardware en software. Als eerste is er voor de gebruiker de combinatie van luidspreker en microfoon zoals een Google Nest luidspreker. Hoewel de microfoon steeds actief is, zal verwerking van spraak pas plaatsvinden als het systeem geactiveerd wordt door een “Hey Google” of “OK Google” commando. Dan volgt er een gesproken commando dat wordt omgezet naar tekst (zichtbaar op een Google Home Hub maar niet op een Nest speaker) dat vervolgens weer als zoekopdracht online wordt gebruikt.

Hoe werkt Voice Search? #

Het meest relevante zoekresultaat wordt teruggestuurd vanuit de server naar de host en uitgesproken door de luidspreker.

Normaal gesproken zal er slechts één zoekresultaat worden verstrekt. Daarmee werkt Voice Search anders dan bij zoeken in Google waarbij er een lange lijst aan mogelijke antwoorden zal verschijnen. Per taal kan de functionaliteit afwijken waarbij de Engelse taal in het Westelijke deel van de wereld voorkeur geniet.

Op dit moment kan bijvoorbeeld de Google Assistent meerdere talen onderscheiden al werkt deze technologie nog niet vlekkeloos.

Natuurlijk zoeken #

Zoekmachine algoritmen zijn al meerdere jaren voorzien van contextueel zoeken en semantische verwerking van zoekopdrachten.
Dit betekent dat een meer natuurlijke syntax beter wordt begrepen, ook kunnen er synoniemen worden gebruikt. Dit helpt bij spraakopdrachten die vaak minder nauwkeurig worden geformuleerd.

Zo is het mogelijk om met het commando “gooi een dobbelsteen” een virtuele dobbelsteen te gooien met een resultaat tussen 1 en 6. Als iemand de woorden “gooi een kubus” uitspreekt begrijpt de spraakassistent dat er met ‘kubus’ een ‘dobbelsteen’ wordt bedoeld want een kubus gooien zou niet logisch zijn.

Dit soort interpretaties zijn van groot belang voor het functioneren van een spraakassistent, bij Voice Search voor SEO kan hier rekening mee worden gehouden.

Voice Search optimalisatie #

Zoekmachine optimalisatie is niets nieuws, al tientallen jaren worden websites ingericht om beter vindbaar te zijn voor zowel bots als personen die informatie opzoeken via een zoekmachine.

Bij Voice Search SEO komen er andere zaken bij kijken zoals de wijze waarop spraakgestuurd zoeken iets anders werkt en vaak ook een andere doelstelling heeft.

Zo blijkt dat spraakopdrachten vaak gericht zijn op lokale dienstverlening zoals zoeken naar restaurants of winkels in de buurt. Lokale spraakopdrachten zijn vaak gericht op bediening van een smart home.

Hoe werkt Voice Search optimalisatie? #

Het doel van Voice Search optimization is het optimaliseren van websites om als resultaat tevoorschijn te komen na het inspreken van een opdracht via een assistent als Siri, Alexa of Hey Google.

Geschreven opdrachten zijn vaak kort terwijl gesproken zoekopdrachten gemiddeld genomen meer woorden bevatten. Het algoritme zal hier de voornaamste zoektermen uithalen en op basis van die keywords een antwoord proberen te vinden. Vaak worden termen als “in de buurt” of “in *woonplaats*” gebruikt waarmee dezelfde optimalisatie richtlijnen als voor lokale zoekopdrachten van toepassing kunnen zijn.

De zoekopdracht is langer, het antwoord zal juist kort en bondig moeten zijn. Denk aan het gebruik van Rich Snippets. Naast analyse van zoekwoorden is het gebruik van de juiste syntax om webteksten te schrijven ook van belang.

Handig artikel voor je?
Updated on september 2, 2021