Website migratie, wat is dat? #

Migratie betekent letterlijk dat een persoon of een groep zich verplaatst naar een andere locatie. Als het een verplaatsing van huis naar huis betreft noemen we dit een verhuizing. Als het een grensoverschrijdende verplaatsing betreft dan spreken we van emigratie.

Website migratie staat voor een verhuizing van een bestaande website naar een andere locatie. Omdat een dergelijke verhuizing effect kan hebben op externe koppelingen en SEO is het van belang om dit op de juiste wijze uit te voeren.

Een risico van website migratie is bijvoorbeeld dat de positie van bestaande pagina’s in Google lager uitvalt.

Hoe werkt website migratie? #

Alle data die je online kunt vinden is digitaal. Het zijn vele regels code, eentjes en nulletjes die door een client worden opgevraagd en door een server worden verzonden naar de client. Bij website migratie zal de locatie waar de content te vinden is veranderen, dit betekent dat dezelfde aanvraag niet langer het gewenste resultaat oplevert.

Dit kan verschillende consequenties hebben zoals:

  • Koppelingen vanuit externe websites werken niet meer en verwijzen naar een pagina die niet langer bestaat.
  • De indexering binnen zoekmachines zal veranderen met als mogelijk gevolg dat de positie in de zoekresultaten lager wordt.

 

De impact op website migratie hoeft niet groot te zijn, het kan zelfs beter zijn om een site te migreren dan deze op de oude locatie te laten staan. Bij website migratie kan er onderscheid worden gemaakt tussen sites die volledig worden overgezet naar een nieuwe server of sites die compleet anders worden ingericht.

In het laatste geval zal optimalisatie van nog groter belang zijn omdat het een ‘nieuwe’ website betreft. Ook als de domeinnaam hetzelfde blijft.

Waarom is website migratie nodig? #

Als een bedrijf uitbreidt dan is er wellicht behoefte aan een dedicated server in plaats van de huidige shared server. De content van de website kan in dat geval overgezet worden naar een andere server.

Het is ook mogelijk dat een andere server sneller of goedkoper is. Voor de bezoeker is er in theorie geen verschil. Als iemand zoekt in Google of direct een URL ingeeft dan zou het resultaat hetzelfde moeten zijn. Pagina’s die niet langer bestaan kunnen naar een alternatief adres doorverwijzen.

Verhuizing doorgeven #

Een website migratie is te vergelijken met een winkelpand dat verhuist naar een andere locatie in de stad. Als je klanten niet op de hoogte stelt van deze verhuizing dan kunnen ze niet langer de winkel vinden. Dit geldt ook voor website migratie. Oude koppelingen moeten automatisch worden doorverwezen naar de nieuwe locatie.

Daarnaast moet deze migratie ook worden verwerkt in de database van zoekmachines. Dit kan via standaard crawling door bots, het is ook mogelijk om handmatig een nieuwe sitemap te uploaden.

Daling of stijging in bezoekersaantallen #

Het is vrij gebruikelijk dat de resultaten van een website tijdelijk dalen bij website migratie. Dit kan echter van korte duur zijn. Als de nieuwe URL structuur direct wordt toegevoegd aan de zoekmachine database, of als de nieuwe server sneller pagina’s laadt, dan kunnen de resultaten snel weer verbeteren en zelfs hoger uitvallen dan voorheen. Website migratie moet altijd een duidelijk doel hebben. Dit kan bijvoorbeeld een betere beveiliging zijn of een hogere vindbaarheid.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 9, 2022