Website optimalisatie, wat is dat?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk klopt deze term niet helemaal want er wordt niets geoptimaliseerd aan de zoekmachine. Dat doen bedrijven als Google en Microsoft wel. In feite gaat het over twee onderwerpen; backlinking en website optimalisatie, ook wel off-site en on-site optimization genoemd.

Waar staat website optimalisatie voor? #

Een bot of webspider zoekt naar informatie op het internet. Als een webpagina goed doorzoekbaar is dan kan het zoekalgoritme beter bepalen bij welke zoekopdrachten deze pagina’s passen. Bij website optimalisatie werken SEO experts zoals designers, programmeurs en marketing professionals samen om webpagina’s zo voordelig mogelijk in te richten om de bots informatie te geven over de inhoud van de pagina. En uiteraard om de beoogde doelgroep te bereiken.

Hoe lezen crawlers websites? #

Toen zoekalgoritmen nog minder uitgebreid waren en servers langzamer werd veel informatie uit de metadata gehaald. Dit zijn tags die informatie geven over de pagina zoals zoekwoorden die gekoppeld zijn aan het onderwerp. Hier werd op grote schaal misbruik van gemaakt waardoor de algoritmen werden aangepast om de pagina als geheel te analyseren. Daarbij wordt de tekst gescand, de afbeeldingen, videoclips en zaken als laadtijd en het aantal scripts op de pagina. Heel eenvoudig gesteld simuleert een bot een standaard bezoeker en koppelt de informatie terug naar het zoekalgoritme.

Belangrijke criteria in website optimalisatie #

Er zijn honderden meetpunten die gebruikt worden door het zoekalgoritme, door te optimaliseren op de voornaamste meetpunten kan een pagina hoger scoren dan pagina’s van bijvoorbeeld concurrenten. Enkele standaard optimalisaties zijn:

  • De pagina moet snel laden om de bounce rate te reduceren.
  • Keywords zijn van belang maar mogen niet overdadig worden gebruikt.
  • Rich media zoals afbeeldingen en video verbeteren de gebruikerservaring.
  • Pagina’s met meer tekst scoren beter zolang de kwaliteit in orde is.
  • De HTML code moest juist zijn.
  • Er moeten niet teveel scripts draaien die de functionaliteit verlagen.

Dit zijn voorbeelden van on-site optimalisatie. Daarnaast is er nog off-site optimalisatie, denk bijvoorbeeld aan links vanuit andere websites. Daarbij wordt weer gekeken naar de kwaliteit van de bron. Als de bron een website met een hoge autoriteit betreft dan legt dit meer gewicht in de schaal dan links vanuit websites met minder invloed of sites die alleen maar links bevatten zonder eigen content.

Laat de zoekmachine het maar uitzoeken #

Website optimalisatie is minder rigide dan voorheen het geval was. In plaats van een focus op de techniek achter de pagina is de kwaliteit van de content en de gebruikerservaring steeds belangrijker geworden. Het zoekalgoritme is nu in staat om via kunstmatige intelligentie een pagina te beoordelen als een virtuele bezoeker, niet als statische lijst aan criteria. Hiermee is website optimalisatie meer een kwestie geworden van een solide gebruikerservaring neerzetten. Als bezoekers de pagina waarderen dan zal dit ook een positief resultaat hebben op de ranking in zoekmachines. Toch blijft het van belang om pagina’s te optimaliseren om de juiste doelgroep aan te spreken.

Handig artikel voor je?
Updated on October 13, 2021