Winkelmandje, wat is dat?

Winkelen zonder mandje. Je moet het in veel winkels niet proberen want het winkelpersoneel zal je hier direct op aanspreken. Het maakt niet uit wat voor een boodschappentas je bij hebt, eerst moet alles netjes in het mandje dat de winkel je verstrekt. In software zien we vaak verwijzingen terug naar fysieke objecten en handelingen waarbij het bekende winkelmandje niet mag ontbreken. Al werkt online shopping toch nét even iets anders dan de fysieke variant.

Online winkelmandje staat voor eindeloos shoppen

Een winkelmandje is kleiner dan een winkelwagen. Er past minder in, je gebruikt een mandje als je niet zoveel producten gaat kopen. Bij een online winkelmandje is dit een ander verhaal, in het Engels worden ze dan ook ‘shopping cart’ genoemd als verwijzing naar een grote winkelwagen.

Wat de gekozen metafoor ook mag zijn, de fysieke beperkingen van de real-life hulpmiddelen bestaan niet in een webshop. Je kunt product na product toevoegen zonder dat het mandje vol raakt. Als je niet oplet raakt je bankrekening wel snel leeg op deze manier en dat is vaak ook precies de bedoeling.

Door het online winkel systeem zo eenvoudig en transparant mogelijk in te richten wordt de kans op een succesvolle transactie aanzienlijk hoger.

Abandoned shopping cart

Het komt soms voor dat iemand een volle kar in de winkel achterlaat, bijvoorbeeld wanneer blijkt dat een klant zijn of haar portemonnee is vergeten.

Toch zul je dit niet zo vaak meemaken in supermarkten. Online worden veel meer winkelmandjes achtergelaten zonder te betalen, hier kunnen diverse redenen voor zijn. Tijdgebrek, onvoldoende banksaldo of technische problemen bijvoorbeeld.

Als een gebruiker is ingelogd dan is het mogelijk om klanten een herinnering te sturen om deze achtergelaten mandjes te openen en de betaling af te ronden. Ook kan informatie uit het mandje worden gebruikt om de klant later opnieuw te benaderen met gerelateerde producten.

Dit wordt ook wel retargeting genoemd.

Veilig betalen

Een belangrijke voorwaarde voor veilig online winkelen is een betaalsysteem met encryptie. In praktijk worden winkelmandje en betaalomgeving los van elkaar verwerkt. Zo heeft de winkelier niets van doen met de betaling via de bank terwijl de bank geen zicht heeft op de inhoud van de bestelling.

Er zijn diverse Payment Providers die als intermediair dienen tussen webshop en bank om betalingen veilig te verwerken. Een mogelijk nadeel is dat de beschrijving op het bankafschrift niet altijd duidelijk te herleiden valt naar de webshop.

Opties in een winkelmandje

Per webshop kunnen de functies afwijken. Zo kan er een optie zijn om een kortingscode of waardebon code in te voeren. Of het is mogelijk om als ondernemer te bestellen op basis van Kamer van Koophandel registratie en BTW-nummer.

Cross-selling maakt eveneens een belangrijk deel uit van veel winkelmandjes. Dan worden er gerelateerde producten getoond die meebesteld kunnen worden. Zo kan een fastfood restaurant bijgerechten aanprijzen of een leverancier van bloemen aan huis kan een doos bonbons als optie aanbieden. Het risico van extra schermen en gerelateerde informatie is dat bezoekers ergens in de keten afhaken.

Daarom wordt met name bij grotere, individuele aankopen vaak een ‘quick cart’ ofwel een verkorte bestelprocedure als optie aangeboden.

Handig artikel voor je?
Updated on oktober 26, 2021