WYSIWYG #

Digitale informatie bestaat uit eentjes en nulletjes. Er is niemand die een document maakt door lange rijen 1 en 0 te typen, met code is het mogelijk om documenten of afbeeldingen weer te geven, en applicaties te bouwen. Als de manier van ontwerpen exact overeenkomt met het resultaat, dan spreken we van What You See Is What You Get ofwel WYSIWYG. Voor veel toepassingen is dit standaard, toch zijn er nog diverse omgevingen waarin dit niet het geval is zoals in software ontwikkeling en HTML 

design.

De term What You See Is What You Get wordt niet exclusief gebruikt voor digitaal ontwerp. Het werd voor het eerst gebruikt door Flip Wilson die als het karakter Geraldine optrad in 1969. Het was een opmerking waarbij het de acteur wilde aangeven dat wat je ziet overeenstemt met de persoon zelf.

Van DOS naar GUI #

DOS is de afkorting voor Disk Operating System, een besturingssysteem dat zeer populair was in de jaren tachtig. Concurrenten zoals de Commodore Amiga of Atari ST konden niet tippen aan het succes van DOS, terwijl deze systemen al gebruik maakten van een GUI ofwel Graphical User Interface. Als een auteur bijvoorbeeld een tekst vetgedrukt wilde afdrukken op papier, moest de tekst in DOS bruin gemaakt worden. De weergave op het scherm kwam niet overeen met het resultaat. Dit is de reden geweest dat Apple 

in de DTP wereld zo populair is geworden. Zij maakte al vroeg gebruik van een WYSIWYG interface voor grafisch ontwerp. De kleuren, lettertypen en indeling op het scherm kwamen overeen met de afdruk op papier.

Apple was niet de eerste met een GUI, die eer kan worden toebedeeld aan Xerox. Daar werd de software Bravo ontwikkeld voor het Alto computersysteem in de jaren zeventig. Het was een gebrek aan toekomstvisie binnen de directie van Xerox waardoor Apple de vruchten kon plukken van de innovatieve methoden die hier werden ontwikkeld. DOS zou uiteindelijk opgevolgd worden door Windows, waarbij het systeem van Microsoft 

 nog jarenlang achter zou lopen op andere aanbieders met WYSIWYG mogelijkheden.

WYSIWYG web design #

Het sprak eigenlijk voor zich dat grafisch ontwerp niet zonder een WYSIWYG interface kon bestaan, voor webdesign zou dit aanzienlijk langer duren. Door HTML code te schrijven kunnen websites worden gemaakt. HTML pagina’s ontwerpen verschilt in basis niet zoveel met computerapplicaties programmeren, er zijn ook hier pagina’s vol met code nodig om een pagina vorm te geven. Webdesign maakt onderdeel uit van webdevelopment, hierbij gaat het om de visuele elementen. Met bijvoorbeeld CSS of iframes kan een webpagina worden ingedeeld op basis van standaard kleuren, lettertypes etc. In een WYSIWYG web design pakket is het mogelijk om met visuele componenten visueel een webpagina te ontwerpen. Dit betreft vaak webbuilders die direct in de browser te gebruiken zijn zoals Weebly of Wix.

Beperkingen van What You See Is What You Get #

Met name programmeurs kunnen zich geremd voelen binnen WYSIWYG software omdat het proces hierdoor kan vertragen. Directe weergave van het resultaat kost bijvoorbeeld veel processortijd. Daarnaast kan een document met opmaak voor een schrijver afleidend zijn. Die werkt wellicht liever in een ‘edit’ modus en zal pas later de tekst vormgeven, of dit werk uitbesteden aan een vormgever.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021