Yoast SEO
WordPress is een Open Source en gratis te gebruiken Content Management Systeem. Zoals met dergelijke licentie modellen het geval is kan het onduidelijk zijn wat het verdienmodel is. Bij WordPress zitten de commerciële mogelijkheden niet in het systeem maar in de uitbreidingen die mogelijk zijn en de additionele services die worden geboden.
Yoast SEO  is een goed voorbeeld van een eveneens gratis te gebruiken plugin die goed is voor een miljoenen omzet. Dit is niet zo verbazingwekkend omdat het als de voorvader van SEO plugins wordt gezien. De basis plugin is gratis te gebruiken, voor ondersteuning moet betaald worden. Er is wel veel gratis documentatie beschikbaar.
Innovatie uit Nederland
In 2005 kwam Joost de Valk met de origineel genaamde website joostdevalk.nl, hier werd de basis gelegd voor de bekende SEO plugin. Het Yoast platform werd in 2009 ontwikkeld en in 2010 gelanceerd onder de naam WordPress SEO, omdat het een plugin exclusief voor het WordPress CMS betrof. De eerste betaalde versie zou in 2012 verschijnen. De Google Analytics plugin van het bedrijf Yoast BV werd in 2016 verkocht. Nu werken er ruim 100 mensen bij dit bedrijf waarvan de meeste in Nederland.
Mogelijkheden met Yoast SEO
Omdat sinds de publicatie van de eerste versie het internet behoorlijk veel is veranderd, is het aanbod plugins ook uitgebreid. Op zijn moment zijn dit de WordPress plugins van Yoast:
- Yoast SEO gratis en premium
- Video SEO plugin
- Local SEO plugin
- News SEO plugin
- WooCommerce SEO plugin
Door onderscheid te maken tussen verschillende toepassingen kunnen webdevelopers hun optimalisatie inspanningen beter afstemmen op de doelstellingen die ze nastreven. Optimalisatie voor lokale bedrijven kan behoorlijk afwijken van een wedshop.
Optimalisatie buiten Google om
Google biedt zelf een aantal (gratis) tools aan om websites te optimaliseren voor de populaire zoekmachine. Maar dit betreft applicaties en webdiensten die niet geïntegreerd zijn binnen een Content Management Systeem. Daarnaast zal de informatie vanuit Google ‘gekleurd’ zijn door eigenbelang en niet alle informatie over zoekmachine optimalisatieprijsgeven.
De Yoast SEO plugin is juist gericht op de gebruiker en de webmaster die een website wil optimaliseren voor de zoekmachine. Dit heeft ook een keerzijde wat tevens een punt van kritiek is op dit soort software. Optimalisatie van webpagina’s richt zich vaak op het zoekalgoritme van Google, en in mindere mate op kwaliteit voor de bezoeker.
Alternatieve plugins
Yoast was wellicht de eerste, het is zeker niet de enige SEO tool die beschikbaar is. Rank Math, SEOPress en SEOPressor zijn voorbeelden van andere WordPress plugins die soortgelijke functionaliteit bieden. Dan zijn er nog de platform onafhankelijke dienstverleners zoals Moz, Ahrefs en Semrush. Uiteraard worden de analysetools van Google ook vaak gebruikt. Niet alleen omdat ze gratis te gebruiken zijn maar ook zeker omdat ze goed functioneren. De nadruk ligt wel op het inrichten van betaalde campagnes, wat SEA of zoekmachine adverteren  wordt genoemd.
Het is niet verbazingwekkend dat de ‘originele SEO plugin’ nog steeds zo populair is. De functionaliteit is met de tijd meegegroeid en biedt nog steeds de features die zowel voor kleine als grote sites bruikbaar zijn.