Zoekwoorden combinatie

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Een belangrijk element in het optimaliseren van webpagina’s is het gebruik van keywords, dit zijn woorden die potentiële bezoekers gebruiken om informatie op te zoeken via zoekmachines als Google. Bij een zoekwoorden combinatie worden twee of meerdere woorden samengevoegd, dit worden ook wel longtail zoektermen genoemd.

Het bepalen van de juiste zoekwoorden combinatie kan ervoor zorgen dat een webpagina beter gevonden wordt met als gevolg een hogere conversie.

Wat is een zoekwoorden combinatie? #

“Auto” is een zoekwoord, “elektrisch” ook. In combinatie zal “elektrische auto” andere zoekresultaten opleveren dan de woorden afzonderlijk.

Een zoekwoorden combinatie is een logische combinatie van woorden waar gebruikers naar zoeken om een product, dienst of antwoord te vinden via een zoekmachine.

De voornaamste reden om een zoekwoordcombinatie te gebruiken is het aanspreken van een groep binnen een groep. Zo kan iemand naar een auto zoeken die op brandstof rijdt of juist uitgerust is met een elektromotor. Er kan ook direct gezocht worden naar een elektrische auto, eventueel met een kleur of merk aan de zoekopdracht toegevoegd.

Door in te spelen op specifieke, langere zoektermen wordt een kleinere maar meer betrokken doelgroep benaderd.

Kleinere groep, hogere conversie #

Als aanbieder proberen op nummer 1 te komen in Google kan een uitdaging zijn, daarnaast zal niet iedereen direct interesse hebben in het aanbod. Door een meer specifieke zoekwoorden combinatie te gebruiken bereik je een segment van het totale publiek met een doelgerichte interesse.

Het potentieel bereik ligt lager maar de kans dat de internetgebruikers die bereikt worden tot klikken of kopen overgaan ligt hoger. Ook bedrijven die zich in een niche markt bevinden kunnen zo hun publiek direct aanspreken.

Goedkoper adverteren #

Ook bij zoekmachine adverteren kan het gebruik van zoekwoordencombinaties voordeel opleveren. De concurrentie op longtail keywords ligt lager waarmee de tarieven ook lager zullen zijn. Gecombineerd met een hogere kans op conversie kan adverteren op basis van langere zoektermen gunstig uitpakken.

In de Google Keyword Planner is het mogelijk om de succesfactor van één of meerdere woorden te bepalen. Een SEO specialist kan een uitgebreid zoektermen onderzoek uitvoeren binnen een overkoepelende online marketing strategie.

Is zoekwoorden combinatie nog steeds belangrijk? #

Het zoekalgoritme van zoekmachines is in de loop der jaren veel veranderd waarbij het algoritme van Google aan kop gaat. In de laatste jaren zijn de mogelijkheden om context te bepalen aanzienlijk uitgebreid.

Zo legt Google automatisch het verband tussen ‘sneakers’ en ‘sportschoenen’ en ‘rode handschoenen voor jongens’ wordt gekoppeld aan een pagina waar bijvoorbeeld ‘kinder handschoenen rood’ in de titel staat.

Hoewel zoekmachines steeds slimmer worden is dit geen reden om SEO technieken als zoekwoorden combinatie niet langer door te voeren.

Concurrenten zullen namelijk op basis van aanpassingen in het zoekalgoritme hun pagina’s aanpassen om beter vindbaar te worden. Combinaties van zoektermen in afwijkende samenstelling kunnen nog steeds voordeel opleveren waarmee keyword onderzoek zeker niet van de baan is.

Handig artikel voor je?
Updated on oktober 15, 2021