Table of Contents

Staat jouw webshop in Google?

  • Zoek even naar je eigen bedrijfsnaam en kijk of je vindbaar bent. Als dit niet het geval is dan wordt het hoog tijd om aan je SEO te werken.
  • Vind je wel jouw webshop? Probeer nu je winkel te vinden door een product of productcategorie als zoekopdracht in te geven.
  • Verdwijnt jouw winkel in de zoekresultaten? Dan wordt het hoog tijd om aan een SEO webshop te werken.

 

Dit is een online winkel die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Deze vorm van e-commerce is van groot belang voor iedere ondernemer die producten of diensten aanbiedt via internet. En trouwens ook voor winkels die niet direct online verkopen maar wel graag nieuwe klanten werven. Alles over SEO voor webshops inclusief 10 praktische SEO tips kun je op deze pagina lezen.

Verschil tussen website en webshop

Een website is voornamelijk een plek om bezoekers te informeren. Het kan de eindbestemming zijn of een tussenstop op weg naar een andere bestemming. Het is mogelijk dat er op een website producten of diensten worden aangeboden maar dit is niet het primaire doel. Een webshop is daarentegen specifiek ingericht om producten of diensten te verkopen. De informatie die op deze pagina’s wordt gedeeld is ondersteunend van aard. Er is een grijs gebied waarbij website en webshop SEO elkaar overlappen. Het is wel van belang om als ondernemer te bepalen wat jouw doelstellingen zijn en daarbij het juiste platform en webshop software te kiezen.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in Nederland noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Tussen verkoper en klant staat Google, de kans dat klanten direct jouw webshop bezoeken is kleiner dan je wellicht zult vermoeden. Je kunt Google zien als de ingang van een groot winkelcentrum met een enorm aantal winkels. Bezoekers kunnen op zoek zijn naar een specifieke winkel, in praktijk hebben ze vaak al een product of productcategorie in gedachten. In plaats van direct naar de Bijenkorf te lopen om een paar Nike schoenen aan te schaffen, wippen ze eerst even binnen bij de Foot Locker. Het gaat de klant in dit geval om de schoenen, niet de winkel waar ze verkocht worden.

Bij e-commerce is er geen vaste indeling van winkels, er zal eerst een rangschikking op basis van relevantie plaatsvinden. De hoogste vermelding heeft de meeste kans op een bezoek. Met SEO voor webshop komt jouw online winkel hoger te staan in de zoekresultaten. Zo wordt jouw shop het winkelpand dat direct bij de ingang van het winkelcentrum gevestigd is. Je kunt het ook zien als een markt waarbij de groenteboer die het hardste roept de aandacht van de klanten trekt.

Meer bezoekers in een webshop betekent overigens niet automatisch meer omzet of een hogere winst. Een doordachte webshop strategie reikt veel verder dan kliks. Houd dus rekening met analyse en evaluatie van de SEO commerce strategie die je kiest als aanbieder. Zo kun je de webshop verder optimaliseren.

Waarom e commerce optimaliseren niet eenvoudig is

Google rolt vaak updates uit. Soms zijn ze groot, soms zo klein dat het nauwelijks opvalt. Om e commerce vindbaar te maken én houden moet een webwinkel ook regelmatig aangepast worden op de wijzigingen. Niet alleen wat betreft de vormgeving en het assortiment maar ook zeker in de code. Je moet blijven werken aan de e commerce vindbaarheid en daarmee dus zoekmachine optimalisatie. Methoden waar je voorheen veel bezoekers mee kon trekken kunnen nu afgestraft worden met een Google penalty. Denk aan keyword spamming of het gebruik van linkfarms om veel backlinks te genereren.

Kwaliteit moet altijd voorop staan. Als een product niet goed is, dan val je op een gegeven moment door de mand. Als de webshop niet goed functioneert dan loop je omzet mis. Er is echter ook een lichtpuntje dat genoemd mag worden; de belangrijkste SEO zaken veranderen niet snel. Zo leveren goede teksten blijvend resultaat op, dit geldt ook voor het volgen van de richtlijnen in de URL structuur.

Jouw webshop in Google

Google is geen winkel, je kunt geen Google webshop maken. Het is slechts een doorgeefluik naar webwinkels. Je kunt dus niet direct producten verkopen via de zoekmachine. Er worden alleen links geplaatst naar webshops die zich ergens op het internet bevinden. Je zult als e-commerce ondernemer dus eerst een webshop met SEO moeten inrichten. Er is volop keuze. De marktleider is Shopify maar er zijn diverse alternatieven zoals WooCommerce voor WordPress, Lightspeed, Magento of Wix. Er zijn ook aanbieders die zich specifiek richten op de Nederlandse markt zoals Mijnwebwinkel. Er is geen ‘beste’ webshop software, de keuze is sterk afhankelijk van het type webshop dat je wilt inrichten. Enkele belangrijke functies zijn:

  • Eigen domein koppelen
  • Veilige SSL-verbinding met HTTPS
  • Responsive design voor desktop en mobiel
  • Winkelmandje en payment provider
  • Assortiment- en voorraadbeheer

 

Daarnaast zijn er nog functies die afhankelijk van het type webshop overbodig of juist onmisbaar kunnen zijn:

 

  • Koppeling met boekhoudsysteem
  • Automatische export naar Google My Business
  • Betalen met iDeal (Nederland) of Bancontact (België)
  • Volledige controle over de huisstijl en het design
  • Integratie met een app

 

Er is onderscheid te maken tussen website software waar je ook een webshop in kunt maken, of SEO webshop software die specifiek gericht is op het inrichten van een winkel. Zo is WooCommerce een plugin voor het WordPress systeem terwijl Shopify alleen geschikt is om online winkels in te bouwen. Weebly is een voorbeeld van een heel eenvoudige webbuilder met SEO commerce opties. Maar omdat het systeem geen iDeal ondersteunt zal dit voor winkels in Nederland minder interessant zijn.

Zo wordt jouw webshop gezien in Google

De tijd van een witte pagina met alleen een zoekbalk is voorbij, ook Google heeft in de loop der jaren een aantal elementen toegevoegd aan de interface. Deze functies helpen bezoekers snel de juiste bestemming te vinden, daarnaast worden bedrijven beter zichtbaar gemaakt. Dit zijn de 8 beste methoden om gezien te worden in Google:

1. Zoekresultaten pagina’s

De Search Engine Result Page (SERP) is de standaard lijst die op basis van een zoekopdracht gegenereerd wordt. De aanbieder hoeft voor deze vermelding niet te betalen. Om een hogere positie te bereiken is het van belang de e-commerce webshop te optimaliseren. Hier zijn diverse richtlijnen voor die verder op deze pagina worden beschreven. Naast specifieke webshop SEO optimalisatie zijn er ook algemene optimalisatie methoden die voor alle typen websites van toepassing zijn.

2. Google Maps

Met name voor een winkel die een bezoekadres heeft is het van belang om de locatie in Google Maps zichtbaar te maken. Dit kan van toepassing zijn op zowel de winkel als het productassortiment. Als er meerdere filialen zijn dan kunnen deze individueel worden toegevoegd. Overigens kunnen zakelijke websites en webshops ook op deze manier gevonden worden.

3. Google My Business

Dit is de voornaamste ingang voor ondernemers om een winkel zichtbaar te maken op Google. Via deze optie kan de locatie worden ingesteld, er kan een link naar de website worden toegevoegd of relevante informatie zoals openingstijden en contactinformatie. Het is van belang om deze informatie up-to-date te houden. Denk bijvoorbeeld aan gewijzigde openingstijden tijdens de vakantieperiode of een nieuw telefoonnummer.

4. Google Shopping

Deze optie is zowel zichtbaar op de hoofdpagina als in een los tabblad. De artikelen in een webshop worden weergegeven als de productpagina’s voldoen aan de richtlijnen van Google. Omdat hierbij wordt gefilterd op unieke productcode is het mogelijk dat jouw productpagina gebundeld wordt met andere aanbieders. Voor algemeen verkrijgbare producten is het van belang om concurrerende prijzen te hanteren en de review score van de webwinkel hoog te houden.

5. Google Afbeeldingen

Dit is een optie waar adverteerders niet altijd bij stilstaan en dat is een gemiste kans. In tegenstelling tot advertenties wordt een klik op de URL waar de afbeelding vandaan komt niet als een betaalde advertentie gezien. Je kunt hier SEO toepassen om product- of categoriepagina’s beter vindbaar te maken. Door structured data toe te passen wordt er additionele informatie bij de afbeelding geplaatst. Verder op deze pagina vind je een nadere toelichting op structured data.

6. Google Lens

Dit is een visuele manier van zoeken op het internet. Je kunt producten toevoegen via Merchant Center met afbeeldingen die voldoen aan de richtlijnen van Google. Dan kan Google Lens de bijbehorende artikelen vinden. Dit is niet een feature waar alle gebruikers mee bekend zullen zijn, het kan wel een meerwaarde bieden in de SEO strategie. Lens is met name interessant voor verkopers die zich richten op consumenten die kopen via smartphone.

7. Search Ads

Naast zoekmachine optimaliseren (SEO) is er ook zoekmachine adverteren (SEA). Dit is de korte route naar zichtbaarheid in Google. Door te bieden op zoektermen zal een advertentie worden weergegeven waar dit relevant is. Deze vermeldingen staan direct bovenaan op de zoekresultaten pagina’s. Vermelding op basis van zoektermen is geen garantie. Er wordt afgerekend op basis van kliks, niet het aantal weergaven. SEA is vooral goed voor acties of lanceringen, SEO is meer geschikt voor een langere termijn strategie.

8. YouTube

Naast de meest populaire zoekmachine bezit Google ook het grootste video platform ter wereld. Hier kunnen video commercials worden weergegeven waarmee het bereik nog verder uitgebreid wordt. Maar dat is niet de enige manier om te adverteren met YouTube. Het is namelijk ook mogelijk om je eigen content op YouTube te plaatsen. Als mensen vervolgens zoeken op relevante keywords in de Google search engine dan worden deze video’s direct in de zoekresultaten of op de video tab weergegeven.

Kosten voor adverteren in Google worden afgerekend op basis van kliks, niet het aantal views. Daarmee is de kans dat mensen die doorklikken een serieuze interesse hebben in het aanbod. Het is wel van belang om tijdens de biedingen in te zetten op relevante zoektermen. Zoekmachine adverteren sluit naadloos aan op zoekmachine optimalisatie.

Zo begin je met een e-commerce website

Het opzetten van een webshop is in basis niet wezenlijk anders dan een winkel met pand. Je begint met een idee. Je besluit om producten te verkopen of diensten aan te bieden. Onderzoek welke concurrenten er zijn en of je iets kunt toevoegen aan het aanbod. Als dit niet het geval is dan moet je weer terug naar stap 1; een idee bedenken. Veel e-commerce entrepreneurs slaan het standaard ondernemingsplan over omdat een webshop openen relatief goedkoop is. Een paar tientjes webhosting in de maand is wat anders dan duizenden euro’s aan vaste lasten voor een winkelpand in het stadscentrum. Als je gaat dropshippen dan heb je niet eens een eigen voorraad nodig. Toch is dit geen goede manier van redeneren. Als je nu tijd in een concept gaat steken dan wil je daar op een gegeven moment winst uit halen. Dus je moet nu al rekening houden met opschalen in de toekomst. Je kunt inderdaad goedkoop met een webshop aan de slag gaan, maar als je geen risico’s kunt of durft te nemen dan is de kans op succes zeer gering.

Begin dus met een goed idee, voer solide onderzoek uit en maak gebruik van alle hulpmiddelen die binnen jouw bereik liggen.

Hoe gebruik je SEO in webshops?

Webshop SEO optimalisatie werkt in basis hetzelfde als zoekmachine optimalisatie voor andere websites. Het voornaamste verschil is de manier waarop je data verstrekt aan de bots die jouw pagina’s scannen op inhoud. Je moet duidelijk aangeven waar de productpagina’s te vinden zijn, in welke categorieën ze staan en wat de kenmerken zijn van deze producten. Als het standaard producten met EAN codes betreft dan kun je de specificaties vaak al direct overnemen. Als het eigen producten of diensten betreft kan het toevoegen wat meer moeite kosten omdat je alles zelf moet definiëren. Product SEO zal zeker de moeite waard zijn om verkopen te stimuleren.

In Google Shopping kun je met standaard productcodes eenvoudig producten toevoegen. Ook dan blijft het voordelig om een SEO webshop in te richten met eigen content en optimalisatie. Er zijn namelijk veel meer ingangen naar de klant naast betaalde plaatsingen via Google Shopping.

Hoe vindt Google een e-commerce site?

Als je een SEO e commerce site hebt ingericht dan is het de bedoeling dat deze pagina vindbaar is. Bij reguliere websites gaat dit via de webcrawlers die automatisch nieuwe pagina’s indexeren. Als het een webshop betreft dan zul je dit kenbaar moeten maken. Als eerste zal het eigenaarschap geverifieerd moeten worden. Als dit proces is voltooid dan moet het verzoek ingediend worden om de webshop te indexeren. Voor kleine winkels kan de URL Inspection Tool worden gebruikt, bij een groot aantal URL’s kun je een sitemap uploaden.

Je kunt via de Index Coverage Report bekijken hoe de indexering vordert. Als je naast een webwinkel ook een fysieke winkellocatie bezit, dan kun je hiervoor een koppeling maken. In Google My Business kun je een eigen bedrijf claimen.

E-commerce en Google

De wijze waarop zoekresultaten worden weergegeven in Google is deels afhankelijk van hun eigen algoritme. Het andere deel ligt de bij de uitbater. Je hebt als webshop eigenaar dus invloed op de positie in Google. Webcrawlers indexeren pagina’s op het internet en kennen hier een waarde aan toe. Naast individuele pagina’s wordt er ook rekening gehouden met de interne navigatie op een site. Denk aan hoofdpagina > categorie pagina > productpagina. Door een logische structuur aan te houden kunnen webcrawlers de weg vinden, dit zal weer van invloed zijn op de ranking.

Voor zoekmachines is content indelen in categorieën van belang, voor klanten trouwens ook. Heel eenvoudig gesteld moet een SEO webshop ingericht worden zodat een klant snel het gewenste artikel kan vinden. Dit betekent een beperkt aantal stappen en een logische indeling met in iedere stap voldoende informatie.

Interne links gebruiken

Het klinkt tegenstrijdig maar Google houdt doorgaans geen rekening met de URL structuur om de website structuur te bepalen. Het algoritme kijkt vooral naar de koppelingen tussen pagina’s om meer inzicht te krijgen over het relatieve ‘gewicht’ van pagina’s. Over het algemeen kun je stellen dat meer koppelingen betekent dat de pagina een hogere prioriteit heeft. Als je bijvoorbeeld een bovengemiddeld populair product hebt, maak dan meerdere koppelingen naar deze pagina. Op de homepage, in een blog artikel of via andere pagina’s. Dit geeft het belang aan van dit artikel en de bijbehorende pagina.

Hier zijn enkele SEO webshop tips om URL’s op de juiste wijze te gebruiken:

  • Iedere pagina moet voorzien zijn van een unieke URL. Als het een aantal soortgelijke producten betreft, dan kan er bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van nummering. Zo kunnen unieke pagina’s van elkaar worden onderscheiden.
  • De eerste pagina van een lijst moet niet als de canonical URL ingesteld worden. Voor iedere pagina moet er een eigen canonical URL zijn.
  • Google leest fragment identifiers niet uit. Dit is de tekst die na een # symbool staat. Als een reeks pagina’s op deze manier wordt onderscheiden dan zal Google deze reeks niet verder indexeren.
  • Door vooraf te laden kan een pagina sneller worden weergegeven. Dit kan met preload, preconnect of prefetch worden uitgevoerd.

 

De wijze waarop pagina’s worden ingedeeld en welke URL ze toegewezen krijgen kan van grote invloed zijn op de SEO van de webshop. Houd hier dus rekening mee. Zo zijn er specifieke manieren om variaties uit te lezen van producten. Denk aan een T-shirt dat leverbaar is in verschillende kleuren. Dit hoeft niet als een los artikel te worden opgenomen. Het moet wel herkenbaar worden gemaakt door de juiste URL structuur toe te passen.

Waarom de URL structuur belangrijk is

URL staat voor Uniform Resource Locator. Dit is eenvoudig gesteld het adres waar een webpagina zich bevindt. Content Management Systemen waaronder WordPress zullen automatisch URL’s bepalen, je kunt deze ook zelf instellen. Dit zal doorgaans “www.domeinnaam.com/pagina zijn”. Er zijn talloze combinaties mogelijk, het kan voor zowel de bezoekers als voor Googlebot voordeel bieden om duidelijke URL’s te definiëren. Zo is een webadres hoofdlettergevoelig, wat bij e-mailadressen niet het geval is. En een browser kan overweg met het # teken, echter Google negeert alle informatie na dit symbool. Als je honderd producten in een categorie hebt staan met een #productnaam dan worden deze artikelen niet opgenomen in de zoekresultaten. Zorg dus voor de juiste webwinkel links.

Zo worden jouw producten zichtbaar in Google

De eerste stap in e-commerce SEO is het inrichten van een functionele webshop. Stap twee is de webwinkel optimaliseren voor Google. Deze twee stappen overlappen elkaar, houd tijdens de ontwikkeling van een SEO webwinkel rekening met de Google richtlijnen om dubbel werk te voorkomen. Hier zijn twee manieren om informatie over het assortiment vindbaar te maken:

1. Structured data

Er werkt niet een persoon bij Google die bij iedere zoekopdracht kijkt welke webshop hier het beste bij past. Dit wordt bepaald door een complex algoritme en webcrawlers die websites doorzoeken. Hoewel deze kleine stukjes software behoorlijk flexibel zijn moet je ze wel een handje helpen met het doorzoeken van je SEO online shop. Een goede manier hiervoor is structured data. Dit is een gestandaardiseerd formaat om informatie over een pagina te geven. Zo kun je bij een voedingsmiddel de categorie aangeven, de ingrediënten, bereidingswijze of het aantal calorieën. Het betreft een vorm van markup die plaatsvindt op de pagina’s van de website of winkel. Deze informatie kan direct in de zoekresultaten worden weergegeven wat de zichtbaarheid van je pagina’s zal verbeteren.

2. Google Merchant Center

Gestructureerde data is een internet standaard, het Merchant Center is een specifiek onderdeel van Google dat ondernemers informatie laat toevoegen volgens strenge voorwaarden. De flexibiliteit is daarmee meer beperkt maar niet minder waardevol. Zo mogen hier alleen producten worden aangeboden die direct beschikbaar zijn voor verkoop. Van bedrijven wordt verwacht dat ze regelmatig inloggen op het account. Dit kan een arbeidsintensief proces zijn, het zorgt wel voor een directe connectie met de zoekmachine zodat de vindbaarheid verder kan worden verbeterd.

Hoe werkt pagina’s laden?

De positie op een zoekresultaten pagina wordt bepaald door het zoekalgoritme. In dit algoritme zijn honderden meetpunten opgenomen om te berekenen welke pagina’s de hoogste relevantie hebben. Naast zoekwoorden, aantal bezoekers, backlinks en laadsnelheid wordt ook rekening gehouden met ‘pagina ervaring. Dit betekent dat de pagina prettig moet zijn in gebruik. Er zijn een flink aantal criteria die bepalen of een winkel website goed te gebruiken valt. Zo moet navigeren duidelijk zijn, gebruikerservaringen bieden een meerwaarde en iedere pagina moet snel laden. Zo zijn er drie manieren om een lijst aan producten weer te geven:

  1. Pagina’s: Op iedere pagina wordt een aantal producten weergegeven. Als er meer producten in deze categorie aanwezig zijn, dan kan er via ‘volgende / vorige’ of nummering doorgeklikt worden. Een pagina laden gaat sneller maar doorklikken vereist een extra actie van de bezoeker.
  2. Verder laden: Bij het einde van de eerste serie resultaten kan de bezoeker meer artikelen laden op dezelfde pagina. De oude resultaten blijven staan. Zo ziet de bezoeker alle artikelen maar iets terugzoeken kan lastig zijn.
  3. Bijladen: In plaats van een actie aan het einde van een pagina is het ook mogelijk om direct extra artikelen te laden zonder interactie van de bezoeker. Dit verlaagt de drempel maar klanten kunnen afhaken omdat de lijst geen duidelijk einde heeft.

 

Wanneer SEO artikelen automatisch worden bijgeladen is het mogelijk dat het onderste frame van de pagina niet meer bereikbaar is. Als hier belangrijke koppelingen staan zoals contactinformatie kan dit voor problemen zorgen. De webcrawlers van Google zijn in staat om met deze laadopties om te gaan en alle artikelen te indexeren. Het is dan wel van belang om de pagina structuur volgens de richtlijnen in te delen.

Waarom teksten voor webshops zo belangrijk zijn

De meeste informatie die je op deze pagina hebt gelezen gaat over de technische aspecten van SEO in e-commerce. Wat je gaat verkopen laten we liever aan de ondernemer over, daar heb je ons niet voor nodig. Wat betreft vormgeving en UX design kunnen we met gemak een nog veel langere pagina vullen. Maar laten we even het belang van teksten schrijven voor een webshop wat nader toelichten.

Met teksten voor webshops gaat het niet alleen over de productomschrijvingen in de webshop. Die zijn zeker van belang om de bezoeker te converteren, toch zijn louter lovende woorden en aanprijzingen niet voldoende. Een tekstschrijver voor je webshop gaat verder dan productomschrijvingen formuleren, het is iemand die de juiste toon zet. Er zijn drie soorten informatie op een productpagina die van invloed zijn op het aantal verkopen:

  1. De productbeschrijving: Dit is een opsomming van feiten waarin belangrijke keywords worden opgenomen waar klanten op zoeken.
  2. De klantervaringen: Dit zijn de meningen van klanten, deze opmerkingen wegen zwaarder dan claims die je zelf als verkoper maakt. De vindbaarheid kan door webshop reviews verbeterd worden.
  3. De toelichting: Dit is een informatieve tekst met als doel context te geven aan het product en deze in een breder perspectief te plaatsen.

 

De toelichting lijkt op het eerste gezicht wellicht van minder groot belang, toch zijn er meerdere redenen om hier aandacht aan te besteden. Webshop categorie teksten kunnen bijvoorbeeld voorzien worden van interne links, daarnaast zetten ze de juiste toon voor de bezoeker. In plaats van een lange lijst met bloempotten kun je de mogelijkheden met huisdecoratie illustreren. Daarnaast zullen pagina’s met een groter aantal woorden beter geïndexeerd worden door crawlers. Een tekstschrijver voor je webshop kan ook het karakter van het bedrijf achter de winkel benadrukken. Denk aan een zakelijke schrijfstijl of juist een familiaire toon. Goede teksten kunnen webshop resultaten eveneens verbeteren op gebied van user experience. Daarnaast helpen ze de webwinkel beter vindbaar te maken.

10 webshop SEO tips

Met deze SEO 10 tips voor webshop design word je sneller gevonden. Maar vergeet niet dat je naast een webshop beter vindbaar maken ook moet blijven werken aan een uitstekende gebruikerservaring.

1. Help Google de weg te vinden

Bij SEO optimalisatie in een webshop lijkt het soms op een strijd tegen het zoekalgoritme om die felbegeerde eerste positie in de zoekresultaten te verwerven. Dit klopt niet, je werkt juist samen met Google om jouw producten beter vindbaar te maken. Als SEO webshops volgens de richtlijnen van Google worden ingevuld dan kan de zoekmachine meer relevante resultaten weergeven. In plaats van het algoritme te misleiden kun je veel beter met de stroom mee gaan.

2. Let op de concurrentie

Als je steeds weer diezelfde concurrent boven je moet dulden in de zoekresultaten, zoek dan uit wat ze beter doen. Analyse tools zoals Ahrefs en Moz bieden de mogelijkheid Google webshops van andere aanbieders te analyseren. Misschien zijn ze actiever op hun blog of adverteren ze meer in Google Shopping. Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden maar maak jouw wiel beter dan de rest.

3. Bepaal je niche

Je kunt niet alles zijn voor iedereen. Door je eigen niche te vinden in het aanbod van ondernemers zul je meer succes behalen. Je kunt bijvoorbeeld een keuze maken vanuit je eigen ervaring of expertise. In plaats van een fietsenwinkel promoten kies je voor de niche e-bikes voor senioren. Dit geeft je handvatten om optimalisaties door te voeren en klanten weten waarvoor ze bij je terecht kunnen.

4. Sluit je aan bij winkelplatformen

Wordt je een beetje moe van Bol.com die jouw klanten ‘steelt’? Plaats dan zelf je producten op “de winkel van ons allemaal”. Dit kost je een flinke hap uit je winst maar de zichtbaarheid zal enorm toenemen. Je hoeft natuurlijk niet je gehele assortiment op Bol.com of Amazon.nl aan te bieden. Richt je op de SEO artikelen waar je mee kunt scoren en waar je nog wat winst op kunt maken. Je kunt zo je bereik uitbreiden terwijl je langzaam maar zeker aan je eigen webshop met SEO blijft bouwen. “If you can’t beat them, join them!”

5. Klantenbinding bij e-commerce webshops

Met name kleinere winkels bouwen vaak een vaste clientèle op. Dit zijn klanten die jarenlang terugkeren omdat de producten beter zijn of omdat de verkoper altijd eerlijke informatie verstrekt. In e-commerce is er veel minder klantentrouw te bespeuren, toch is het wel degelijk mogelijk om klanten aan je te binden. Bijvoorbeeld door unieke artikelen te leveren of direct te reageren op vragen. Laat klanten zich aanmelden voor een nieuwsbrief waarin je leuke kortingen uitdeelt of exclusieve toegang biedt tot de nieuwste collectie.

6. Kies een shopping platform dat bij je past

We hebben al eerder een aantal opties genoemd. Als je op voorhand niet voldoende stilstaat bij de keuze voor webshop software dan kun je later voor problemen komen te staan. Wat is het maximaal aantal items? Zijn de betaal opties uitbreidbaar? Kun je de voorraad koppelen aan jouw administratieve software? Houd er rekening mee dat een aantal shopping platformen erg complex zijn om mee te werken. Je zult hiervoor specialisten moeten inschakelen om er gebruik van te kunnen maken.

7. Besteed SEO uit

Als winkelier moet je bezig zijn met producten en klanten. Er is veel te automatiseren en uitbesteden, maak hier gebruik van. SEO is geen exacte wetenschap, de regels en richtlijnen veranderen bijna dagelijks. Het is zeker niet verkeerd om de basis van zoekmachine optimalisatie voor je webshop te onderzoeken. Dit zal zeker voordeel opleveren in de communicatie met SEO experts. Als je diep wilt duiken in alle aspecten van e-commerce dan verlies je kostbare tijd die je veel beter kunt steken in de opbouw van je bedrijf.

8. Laat klanten betalen met iDeal

Dit is een tip die voor webshops geldt die leveren in Nederland. In 2020 werd 70 miljard euro betaald via iDeal, in december 2020 steeg het aantal transacties met ruim 40 procent. Het percentage aan betalingen in webshops met iDeal lag ook rond 40 procent. Dit is en blijft de meest eenvoudige manier van betalen voor consumenten in Nederland. De meeste Nederlandse banken ondersteunen dit systeem en de klant hoeft er niets extra voor te betalen. Als je in Nederland producten of diensten levert kun je eigenlijk niet zonder iDeal. Helaas zijn er winkel platformen die de Nederlandse standaard niet ondersteunen.

9. Houd klanten tevreden

Met name bij aanbieders van abonnementen ligt de ‘churn rate’ hoog. Dit is het aantal klanten dat afhaakt. Neem bijvoorbeeld een maaltijdservice die de eerste dozen met 50 procent korting levert. Na die eerste dozen haken veel klanten weer af. Wellicht vanwege de kwaliteit of door de hoge standaard prijs. Door klanten tevreden te houden is de kans groter dat ze terug zullen keren. SEO webshop ervaringen hebben impact op de churn rate. Bijvoorbeeld door een superieure service te leveren, een uniek assortiment te bieden of door lagere prijzen te hanteren. Een mailtje om de klant te bedanken met een kortingscode kan het verschil maken.

10. Maak gebruik van social media

Het ligt voor de hand maar we zullen het toch maar even noemen; maak gebruik van social media om je webshop onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld in de vorm van gesponsorde advertenties, dit is echter een onderwerp dat buiten het bereik van deze pagina valt. Via kanalen als Facebook, Instagram en Twitter kun je aan een groep volgers bouwen maar ook extra service en support bieden.

Met deze webshop SEO tips stel je niet alleen het algoritme tevreden maar zorg je ook voor meer omzet door betalende klanten. Wees gerust, fouten maken is onvermijdelijk. Een website verbeteren kost tijd en geduld, het zal wel zijn vruchten afwerpen.

Hoe lanceer je een e-commerce site?

Je hebt een webshop ingericht. Alle handelingen om jouw e-commerce platform zichtbaar te maken in Google is in kannen en kruiken. Maar hoe ga je deze winkel eigenlijk introduceren aan de potentiële klanten? Hier zijn nog enkele webwinkel tips voor startups:

  • Grote onthulling: Je beveiligt de winkel tijdens de ontwikkeling met een wachtwoord. Pas na lancering kunnen bezoekers het assortiment bekijken. Bij deze methode kan het langer duren voordat producten in Google Search en Google Shopping zichtbaar zijn.
  • Homepage lancering: De hoofdpagina wordt online geplaatst met basisinformatie maar nog zonder producten. Zo kun je bezoekers alvast op de hoogte stellen en aan de zichtbaarheid in Google Search werken. Verdere details in Google Shopping kunnen pas na lancering worden geïndexeerd.
  • Lancering zonder voorraad: Het is mogelijk om alle productpagina’s zichtbaar te maken en deze te laten indexeren zonder voorraad. Markeer alle producten als uitverkocht. Google zal de pagina’s wel indexeren maar nog niet weergeven. Op het moment dat de voorraad actief wordt zullen de producten direct vindbaar zijn. Houd er rekening mee dat bezoekers het niet altijd zullen waarderen als er geen enkel product op voorraad is.
  • Sneak preview: Je kunt een webshop ook stapsgewijs openen op basis van beschikbaarheid. De vindbaarheid zal hierdoor langzaam maar zeker groeien. Met name kleine ondernemers die niet direct veel bestellingen kunnen verwerken hebben de kans om met deze strategie rustig te beginnen.

Een webshop hoger in Google te krijgen is uiteraard belangrijk, vergeet nooit rekening te houden met de gebruikerservaring. Een lijst met artikelen die uitverkocht zijn of een zeer lange levertijd wordt niet gewaardeerd. Dit kan weer gevolgen hebben voor andere optimalisatie criteria zoals bounce rate of negatieve reviews. Tips voor SEO zijn daarom meer bedoeld als ondersteunend middel, de core businesses moet als eerste op orde zijn.

Waar ligt de prioriteit bij SEO webshops?

Zoals we al eerder hebben opgemerkt begint een succesvolle webshop met een goed idee. Een concept dat in één zin uit te leggen valt en iets toevoegt of verbetert aan het huidige aanbod. Een webshop ontwerpen is niet veel anders dan een winkelpand inrichten. De ruimte moet logisch ingedeeld worden, schappen moeten gevuld zijn en de kassa moet goed werken. Een groot deel kan geautomatiseerd worden, toch zullen er nog altijd handelingen verricht moeten worden om een zekere mate van succes te behalen. Google is geen obstakel maar een doorgang. Webshop optimalisaties die voordeel bieden voor de ondernemer en klant zijn ook voordelig voor het zoekmachine algoritme. Bouw vanaf de basis en behoud de flexibiliteit om aanpassingen te maken. Deze basis helpt je een SEO webshop online te beheren die succesvol is en zal blijven.