BLOG

Wat is EAT en waarom is dit van belang voor SEO?

EAT - Expertise, Authority en Trustworthiness

Er worden volop afkortingen gebruikt bij internet marketing, waarvan de meeste lettercombinaties op zichzelf niets betekenen. Met EAT is er eindelijk een ‘leesbare’ term, die overigens niets te maken heeft met de betekenis. E-A-T staat namelijk voor Expertise, Authority en Trustworthiness, en is van toepassing op de kwaliteit van webpagina’s. Hoe wordt deze kwaliteit bepaald en wat is de impact op de ranking van websites in Google?

Google algoritme updates

Naast de vele kleine correcties aan het Google zoekmachine algoritme, worden er periodiek grotere aanpassingen doorgevoerd die direct een flinke impact hebben op de zoekresultaten. Met een nieuwe focus op ‘beter’ en ‘relevant’ werden behoorlijk wat SEO strategieën onderuit gehaald. In plaats van slim gebruik van bijvoorbeeld longtail en shorttail keywords of andere ‘trucs’ om het algoritme tevreden te stellen, was het plotseling belangrijk om kwaliteit te bieden aan mensen die de pagina’s daadwerkelijk zullen lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, toch is dit niet het geval.

Met name in de beginperiode van het internet werden pagina’s op een vrij rigide wijze geïndexeerd en gerangschikt. Wanneer een specifiek woord regelmatig voorkomt, dan zal die pagina automatisch relevant zijn voor iemand die hetzelfde woord als zoekopdracht ingeeft. Maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de tekst. Je kunt precies 1,5% het zoekwoord “vogelvoer” gebruiken, maar als de resterende 98,5% over voormalig bokser Mike Tyson gaat die toevallig van duiven houdt, dan is de pagina niet echt relevant te noemen. Wanneer de tekst ook nog eens een automatische vertaling blijkt te zijn vol met taalfouten, dan zal de bezoeker niet tevreden zijn. En dat heeft weer gevolgen voor de betrouwbaarheid van zoekmachines. Maar welke gevolgen heeft EAT voor de content op websites?

Expertise Authority Trustworthiness

De norm is niet langer ‘hoge kwaliteit’ maar ‘hoge EAT’. Dit betekent dat de richtlijnen voor het maken van hoogwaardige content duidelijker gedefinieerd zijn, deze kaders kunnen voor internet marketeers houvast bieden. Wat betekenen deze termen in de praktijk?

  • Expertise (Kennis): Worden de teksten (of Infographics, videoclips etc.) gemaakt door een persoon die verstand van zaken heeft? Dit is op diverse manieren te verifiëren. De persoon of organisatie die content publiceert zal de eerste stap zelf moeten zetten bijvoorbeeld door auteurs met kennis in te schakelen.
  • Authority (Autoriteit): Dit is een bekende term in SEO, wat bijvoorbeeld gebruikt wordt om de status van een domein te bepalen. In dit geval is het criterium meer gericht op de inhoud. Wordt de bron van de content als autoriteit gezien door andere publicaties of autoritaire personen / websites?
  • Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Vertrouwen krijg je niet zomaar, dit moet je verdienen. Een Influencer die alleen ‘marketingpraat’ verkoopt is doorgaans minder betrouwbaar dan een reviewer die zelf producten koopt en daar recensies over schrijft.

Het mag duidelijk zijn dat de EAT criteria grotendeels subjectief zijn, en net als bij andere algoritme criteria voor een deel te manipuleren. Om de kwaliteit van de ranking te bewaken, wordt er naast kunstmatige intelligentie ook gebruik gemaakt van mensen die de kwaliteit van content bewaken.

EAT en Google Quality Raters Guidelines

De kwaliteitsrichtlijnen zoals Google die heeft bepaald worden toegepast door personen om een kwaliteitsscore aan een zoekresultaat toe te kennen voor specifieke zoektermen. Deze scores worden niet direct gebruikt om de ranking in de zoekresultaten te beïnvloeden, ze worden wel gebruikt om het algoritme verder te verfijnen. Die menselijke factor komt steeds terug in het optimaliseren van het zoekalgoritme. Uiteindelijk worden producten en diensten gekocht door mensen, informatie online is bestemd voor consumenten, zowel particulier als zakelijk. Dan ligt het ook voor de hand om zoekresultaten weer te geven die relevant zijn voor mensen, en ook goed gewaardeerd worden. Een betere EAT score kan een positieve invloed hebben op de Google ranking.

Hoe kun je de EAT-score verbeteren?

  1. Voeg de auteur toe bij redactionele content: Met name bij de YMYL (You Money or Your Life) pagina’s is het verstandig om de naam van de auteur te vermelden, of om duidelijke contactinformatie weer te geven. Wanneer er meerdere auteurs actief zijn op een website zal de persoonlijke status een indicator van kwaliteit zijn.
  2. Werk aan persoonlijke ‘branding’: Het moet eenvoudig zijn om de reputatie van zowel een bedrijf als een persoon terug te vinden. Wanneer je als auteur online een positieve waardering geniet zal dit van invloed zijn op de EAT-score.
  3. Pas content aan: Plaats alle pagina’s op een website onder het vergrootglas. Webpagina’s met een lage kwaliteit kunnen van invloed zijn op de EAT-score van de website als geheel.
  4. Verwijder content: Hoewel het verwijderen van verouderde pagina’s tijdelijk nadelig kan zijn voor de SEO waarde. Het zal dit zich na verloop van tijd herstellen. Niet alle content is aan te passen of nog relevant.
  5. Zorg dat alles technisch in orde is: Zorg dat het domein voorzien is van een SSL certificaat, bij webshops moet alle informatie kloppen, alle logo’s moeten geautoriseerd zijn zoals informatie van banken en creditcard maatschappijen. Ongeoorloofd gebruik van bedrijfsnamen of logo’s zal van invloed zijn op de EAT-score.
  6. Let op met user-generated content: Hoewel UGC goed is om communities op te bouwen. Het kan onverifieerbare informatie van personen zonder de juiste accreditatie de reputatie van de website schade toebrengen. Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van een forum moet er ook moderatie toegepast worden.

Conclusie

Om een goede ranking te behalen in Google behoort er een focus te zijn op kwaliteit. Dat heeft betrekking tot de content, degene die de content levert en de websites waar deze content wordt aangeboden. Door volgens de EAT richtlijnen te werken zal de website niet alleen hoger scoren. Maar ook beter blijven ranken.

Posted in

Martin Vellinga

Leave a Comment