rich snippets - google sterren

Google Sterren in de zoekresultaten

Hoe krijg je Google sterren met zoekmachine optimalisatie?

Je hoeft geen chefkok te zijn om sterren te verzamelen. Bij internet marketing spelen sterren een enorm belangrijke rol, een waardering in de Google zoekresultaten is vaak de eerste kennismaking met een bedrijf op internet. Waar komen die sterren eigenlijk vandaan, en hoe kun je zo hoog mogelijk scoren? SEO is zoals altijd weer de oplossing om deze uitdaging te tackelen, op deze pagina leggen we uit hoe jij zonder kooktalent toch sterren kunt verzamelen!

Waar komen de gele Google sterren in Google vandaan?

Het is voor gebruikers heel eenvoudig om recensies te schrijven op Google. Zorg dat je ingelogd bent, zoek naar een winkel of bedrijf en selecteer de recensie optie. De gebruiker kan vervolgens kiezen om een tekst te typen of een waardering in sterren te geven. Hoewel dit een eenvoudig proces is, zul je in praktijk merken dat er bij veel bedrijven nauwelijks reviews weergegeven worden. Daar moet je als ondernemer vaak het initiatief voor nemen, bijvoorbeeld door klanten uit te nodigen om een recensie achter te laten na het voltooien van een aankoop.

Er zijn ook andere websites zoals Trustpilot die als onafhankelijke partijen recensies verzamelen van echte gebruikers en klanten. Je kunt als eigenaar van een bedrijf of als webmaster een link naar deze websites plaatsen met de gemiddelde score prominent op de pagina. Als de website goed is geconfigureerd zal de webcrawler van Google de reviews vinden en hier een waardering in sterren aan koppelen. De waardering via Google is dus niet het enige meetpunt voor een score in sterren.

Mijn bedrijf heeft geen Google sterren, wat nu?

Het is mogelijk dat er geen waardering bij een website wordt vermeld, zelfs wanneer er reviews te vinden zijn op de pagina. Dat komt waarschijnlijk omdat deze webpagina niet optimaal is geconfigureerd voor een ‘featured snippet’. De laatste jaren zie je boven de organische zoekresultaten steeds vaker een direct antwoord op jouw vraag. Dit kan een stukje tekst van Wikipedia zijn, een fragment uit een blog artikel op een website met autoriteit in dat veld, of een uitgebreide beschrijving van een website of organisatie die voldoet aan de zoekopdracht. Dit is geen betaalde plaatsing, het is een pagina die voldoet aan de eisen van Google op basis van verschillende factoren. Een deel van deze criteria zijn geheim, veel daarvan zijn reeds bekend bij SEO experts.

En dan komt SEO om de hoek kijken…

Zoekmachine optimalisatie vergt steeds meer kennis, maar ook een hogere kwaliteit. Vroeger was het zoekalgoritme eenvoudig te manipuleren met methoden als keyword stuffing, linkfarms en andere ‘Black Hat’ SEO praktijken. Nu worden pagina’s die bewust het zoekalgoritme manipuleren genadeloos afgestraft met een veel lagere positie in de zoekresultaten. Het is zelfs mogelijk dat een pagina in zijn geheel verwijderd wordt uit de zoekresultaten.

De huidige SEO expert kijkt vooral naar kwaliteit, en zal een website op een wijze optimaliseren die voldoet aan de richtlijnen van Google. Featured Snippets maken deel uit van deze strategie. Door de webpagina’s op de juiste wijze in te richten en doorzoekbaar te maken kan de zoekmachine hier relevante informatie uit halen. Dat betekent dus niet alleen recensies publiceren, maar ze ook vindbaar te maken voor het algoritme.

Waarom is een gebruikersoordeel zo belangrijk?

Wanneer je een webshop hebt, digitale diensten aanbiedt of een bedrijf hebt dat niet gebonden is aan een geografische locatie zal de eerste kennismaking met jouw bedrijf doorgaans via internet zijn. Hoe weet een mogelijke klant of de producten uit een webshop betrouwbaar zijn, moet je zomaar de claims van de ondernemer geloven? Door reviews te lezen krijg je een beter beeld van de onderneming of organisatie, daarbij telt naast het aantal sterren ook zeker het aantal recensies. Drie 5-sterren reviews die op dezelfde dag zijn geschreven en veel op elkaar lijken zullen direct verdacht zijn, en terecht. Een bedrijf met duizenden reviews met een gemiddelde van 4,5 ster is misschien toch een betere optie dan die concurrent met slechts drie 5 sterren recensies. Kwaliteit én kwantiteit gaan dus hand in hand.

Waarom wil Google dat jij beter scoort?

Je kunt Google zien als een Gouden Gids voor het internettijdperk. Hoewel iedereen wel begrijpt dat de zoekresultaten lang niet altijd objectief zijn, worden relevante resultaten beloond door het publiek én door de zoekmachine. Trek je veel bezoekers? Heb je een lage bounce-rate? Wordt je vaak gelinkt door autoritaire bronnen? Dan klim je organisch in de zoekresultaten, en is de kans dat jouw website gevonden wordt een stuk groter. Een zoekresultaat dat antwoord geeft op de vraag van de gebruiker is waardevol voor Google. Daarom werken ze ook zo hard aan het uitbannen van nare SEO trucs om hoger te scoren.

Breng jouw website onder de aandacht, ga voor die Google sterren!

Hier zijn zes redenen om jouw webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Goed geconfigureerde pagina’s worden beter geïndexeerd door de webcrawlers.
  • Relevante informatie leidt tot een hogere ranking.
  • Meer bezoekers kan ook meer klanten opleveren.
  • Als het aantal recensies hoog is zal één ontevreden klant jouw score niet torpederen.
  • Featured snippets vallen extra op, ze worden prominent weergegeven.
  • Als de autoriteit van de pagina verbetert, zal de ranking ook verbeteren.

Een gebruikerswaardering straalt vertrouwen uit bij iemand die zoekt naar een product of dienst. Als de eerste indruk goed is met vijf fonkelende sterren is de kans om een nieuwe klant aan te trekken een stuk hoger.

Dus een waardering is ook SEO?

Ja hoor, alles wat een webpagina beter zichtbaar maakt en een meerwaarde biedt voor de gebruiker valt onder zoekmachine optimalisatie. Vergeet niet dat het zoekalgoritme steeds verder wordt verbeterd met nieuwe criteria zoals kunstmatige intelligentie en gebruikerservaringen. Door jouw klanten aan te zetten tot het schrijven van (positieve) recensies via verschillende platformen kun je beter scoren in Google.

Gratis aandacht voor jouw website

We gaven al eerder aan dat featured snippets een belangrijk onderdeel uitmaken van de sterren weergave, en dat de enige voorwaarde voor deze snippets een correcte manier van webpagina’s ontwerpen is. Als je hieraan voldoet kun je dus zonder extra advertentiekosten een betere zichtbaarheid realiseren. Is jouw website voorbereid op deze indexering? Laat FellMedia geheel vrijblijvend een SEO onderzoek uitvoeren, dan weet je direct hoe jouw website scoort in de zoekmachines.