BLOG

7 tips voor SEO optimalisatie in 2020

seo optimalisatie 2020

SEO in 2020: Zorg dat je op nummer 1 blijft staan!

Het Google algoritme wordt continue aangepast om te voldoen aan de eisen van de huidige consument. SEO optimalisatie in 2020 is anders dan enkele jaren geleden. Denk aan spraakgestuurd zoeken met slimme luidsprekers, of populaire social media kanalen, die nieuwe ingangen bieden tot bedrijven en organisaties. Wanneer je zelf websites onderhoudt, een bedrijf runt of met twee petten op navigeert op het wereldwijde web, dan kun je niet achterblijven en moet je op de hoogte zijn van de laatste SEO richtlijnen. Laten we beginnen met de zeven voornaamste SEO aandachtspunten voor 2020:

1. Bied een voordeel voor de bezoeker

Pagina’s die puur gericht zijn op verkoop en verder niets bieden aan de bezoekers worden als ‘lage kwaliteit’ aangemerkt. Denk vanuit het standpunt van de bezoeker, de vraag die gesteld wordt en het antwoord dat je hierop kunt geven. Dit kan op vele manieren zoals het delen van nieuwe ontwikkelingen, uitleg geven over producten en diensten, interactieve mogelijkheden toevoegen aan de website, of explainer video’s maken voor jouw doelgroep. Zo bied je een meerwaarde op basis van unieke content.

2. Je geld of je leven!

De afkorting YMYL staat voor “Your Money or Your Life”, in het Nederlands je geld of je leven dus. Hiermee wordt bedoeld dat alle belangrijke informatie op een website ook daadwerkelijk moet kloppen. Wanneer dit niet het geval is kun je schade toebrengen aan jouw bezoekers op diverse gebieden waaronder veiligheid, gezondheid, financiële stabiliteit of gewoon een prettig leven. Wanneer je advies geeft over onderwerpen die kunnen variëren van politiek tot aan fiscaliteiten of persoonlijke verzorging; YMYL content moet kloppen en van hoge kwaliteit zijn.

3. Eetbare pagina’s

Het fenomeen EAT is al langer bekend, bij SEO voor 2020 wordt dit uitgangspunt nogmaals onderstreept. EAT staat voor Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trustworthy), wanneer je YMYL content publiceert moet je een nog hogere standaard nastreven dan voorheen al het geval was. Wanneer je informatie geeft, of producten en diensten verkoopt op medisch gebied, wetenschappelijke onderwerpen, fiscaal, legaal of andere onderwerpen die tot belangrijke beslissingen leiden, dan moet je aan kunnen tonen dat deze informatie op basis van betrouwbare bronnen en autoritaire instanties tot stand is gekomen.

4. Meerdere kanalen

SEO optimalisatie voor meerdere kanalen
Gebruik meerdere kanalen voor SEO optimalisatie

Maak kwalitatief hoogstaande content niet alleen voor één specifiek content type of kanaal, maar rol jouw informatie uit via meerdere kanalen. Denk daarbij aan longread artikelen op de website, een blog met up-to-date berichten, meldingen via social media platformen, podcasts, video’s of chat vensters op de website.

5. Houd je SEO optimalisatie fris

Relevantie is niet alleen van groot belang voor de bezoeker, maar ook zeker voor Google. Loop voor jouw SEO optimalisatie strategie in 2020 alle pagina’s na op relevantie, werk teksten bij met updates of verwijder verouderde informatie. Wanneer content achterhaald is zal een bezoeker hier weinig interesse in hebben, en zoekmachines willen hun publiek niet opzadelen met pagina’s die niet meer relevant zijn. Het is uiteraard mogelijk om een archief aan te leggen met oudere content, en die te ‘begraven’ om nieuwe pagina’s een hogere zichtbaarheid te geven. ‘Evergreen’ pagina’s die niet echt verouderd zijn kun je opfrissen met wat nieuwe afbeeldingen of een handige Infographic.

5. Facebook en SEO optimalisatie in 2020

seo optimalisatie voor Facebook

Google is niet het enige kanaal dat van belang is bij zoekmachine optimalisatie, denk ook aan de mogelijkheden die Facebook biedt aan zakelijke pagina’s en adverteerders. Zo is het tegenwoordig mogelijk voor merken om te adverteren op Facebook met ondersteuning voor Automatische Plaatsing. Dit houdt in dat advertenties niet alleen in de Facebook Marktplaats zichtbaar zijn maar ook opduiken in de zoekresultaten. Richt je op kleinere doelgroepen met gerichte keywords.

6. Let goed op je Backlink strategie

Het gebruik van backlinks als SEO optimalisatie onderdeel blijft van belang in 2020. Schiet daarbij niet blind in de rondte maar ga voor concurrerende keywords, zeker wanneer je in een sector actief bent met veel concurrentie. Het gaat daarbij vooral om de kwaliteit van de backlinks, via websites die nauw aansluiten op de beoogde doelgroep en een hoge domein autoriteit bezitten. Dit geldt naast backlinks ook voor gastbloggen waarbij continuïteit beloond wordt in de zoekresultaten.

7. Maak gebruik van Schema

Het open platform Schema.org biedt de juiste tools om de markup van websites eenvoudiger en meer doeltreffend te maken. Met behulp van Schema kun je data structureren op een wijze waarop zoekmachines de informatie kunnen vinden en verwerken. Zo kun je bijvoorbeeld snippets aandragen die direct een relevant antwoord geven in de zoekresultaten. Dit voorkomt doorklikken naar andere concurrerende websites. Een bijkomend voordeel is de ondersteuning voor spraakgestuurd zoeken, waarbij de gebruiker slechts één antwoord krijgt van de spraakassistent.

SEO optimalisatie strategie 2020

Een nieuw decennium, een nieuwe SEO optimalisatie strategie voor 2020 met nieuwe kansen voor webmasters en bedrijven. Met bovenstaande adviezen ben je weer helemaal bij om die koppositie in zoekmachines te behouden. Hoewel, er valt nog veel meer te optimaliseren om future-proof te zijn zoals het gebruik van de Google Search Console, Accelerated Mobile Pages, meertalige tags en andere methoden. Dus loop niet achter de meute aan maar neem een voorsprong op de rest!

Posted in

Martin Vellinga

Leave a Comment