Fellmedia SEO
Share
Share
title tag en seo zoekmachine optimalisatie

Wat is een title tag?

Een title tag is een HTML code waarin de titel van een internetpagina beschreven staat. Deze title-tags worden gebruikt in zoekmachines, het zijn de links waar je op klikt in de zoekresultaten. Je zult begrijpen dat deze title-tags naast SEO ook leesbaar moeten zijn voor de potentiële bezoekers. Daarom moet je een title-tag bedenken die kort maar krachtig de inhoud van de pagina achter de link beschrijft.

Waarom zijn title-tags belangrijk?

Hier zijn de voornaamste redenen om goed na te denken over jouw title-tags:

  • Wanneer iemand een zoekopdracht ingeeft in Google worden title-tags weergegeven in de zoekresultaten.
  • Social media diensten als Facebook nemen standaard de title-tag van de pagina over.
  • Web browsers laten de title-tag ook zien in de titelbalk, wanneer er meerdere tabs open staan is het eenvoudig de juiste tab terug te vinden.

Hoe schrijf je title-tags?

Naast een duidelijke beschrijving van de pagina zijn hier nog een aantal tips voor het schrijven van een goede tag:

  1. Houd de lengte kort, bij voorkeur minder dan 60 karakters. Zo wordt er niet een deel van de titel afgekapt in de zoekresultaten.
  2. Maak niet alleen gebruik van HOOFDLETTERS. Zo is er minder ruimte beschikbaar, en het wekt ook geen vertrouwen op bij de bezoeker.
  3. Gebruik SEO zoekwoorden, bij voorkeur met het primaire zoekwoord aan het begin van de titel…
  4. …Maar gebruik niet alleen zoekwoorden, daar zal het zoekmachine algoritme op letten om misbruik te voorkomen.
  5. Geef iedere pagina op de website een unieke titel met unieke zoekwoorden.

En misschien wel de meest belangrijke tip: Schrijf de title-tags in eerste instantie voor mensen, niet voor zoekmachines. Je wilt immers geïnteresseerde bezoekers aanspreken, niet alleen een algoritme.