zoekmachine optimalisatie

Waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is

Wordt jouw MySpace pagina vaak bezocht? En Hyves, hoe staat het daarmee? De jongere lezer weet waarschijnlijk niet eens wat deze namen betekenen. Internet is onvoorspelbaar, wat vandaag populair is kan morgen weer vergeten zijn. Vraag het maar aan de oprichters van Snapchat, die na een snelle start nog sneller naar beneden zijn getuimeld. Momenteel timmert Pinterest hard aan de weg met ‘visual search’, maar hoe lang nog? In dit millennium is Google de enige constante factor, voor velen is deze zoekmachine dé ingang naar het internet. Deze voorsprong wil het bedrijf in Californië uiteraard niet graag opgeven. Daarom wordt het zoekalgoritme steeds verder verfijnd, en er worden nieuwe methodes ingezet om zoeken op internet te verbeteren. Je kunt netjes wachten tot Google jouw website indexeert, je kunt ook zelf het initiatief nemen. Dat brengt je niet alleen hoger in de zoekresultaten, je zult er ook geld mee besparen. Tenminste, als je het goed aanpakt en gebruik maakt van alle mogelijkheden die SEO te bieden heeft. Laten we beginnen met vijf redenen waarom zoekmachine optimalisatie belangrijk is, vervolgens gaan we aan de hand van praktijkvoorbeelden bekijken welke impact SEO heeft op jouw onderneming.

Daarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk

Er zijn twee manieren om snel bovenaan te staan in Google of andere zoekmachines. Ten eerste SEA ofwel zoekmachine adverteren. Je kiest de zoektermen waar je op gevonden wilt worden, je rekent af op basis van kliks en je zult meer bezoekers trekken. Dat werkt zolang je adverteert, populaire zoektermen kunnen veel geld kosten. SEO ofwel zoekmachine optimalisatie is een organische manier om hoger te scoren in de zoekresultaten. Je moet er meer tijd en energie in steken, daar staat tegenover dat de resultaten het absoluut waard zijn. Hier zijn de vijf redenen waarom Search Engine Optimization écht werkt:

1. Google beantwoord alle vragen

Googlen is een werkwoord, Bingen of Yahoo’en niet. Nadat zoekmachines zoals Altavista, Lycos en onze eigen Ilse de basis hadden gelegd, kwam Google met een eenvoudige website waar een slimmer zoekalgoritme achter schuil ging. Hoewel bedrijven als Microsoft en Amazon hun best doen om zoeken naar websites en producten eenvoudiger te maken, is Google nog steeds de onbetwiste marktleider. Zelfs concurrent Apple laat de gebruikers in Safari standaard zoeken met Google. Voor SEO is er maar één zoekmachine om jouw pijlen op te richten, de rest zal dan vanzelf volgen.

2. Bereik eenvoudig de juiste doelgroep

Wil je Nederlandse vrouwen in de leeftijd van 25-35 die van yoga houden bereiken met de perfecte yoga-mat? Dat is een koud kunstje met de Google Analytics tools die je gratis kunt gebruiken. Dat vergt wat tijd en inzicht, toch is alles voorhanden om jouw doelgroep zeer nauwkeurig aan te spreken. Dat kan toch ook met Facebook? Jazeker, maar daar moet je direct de knip opentrekken met Facebook advertenties. Bij zoekmachines worden betaalde plaatsingen gecombineerd met organische zoekresultaten die behoorlijk goed te voorspellen zijn.

3. Inzicht in het aantal mensen dat zoekt

Bekijk statistieken, splits de cijfers uit op persoon, locatie, tijd, en er zijn nog veel meer interessante meetpunten. Je kunt op basis van jouw ‘buyer persona’ de SEO strategie verder verfijnen, waardoor de pagina’s steeds hoger zullen stijgen op de zoektermen die voor jou van belang zijn.

4. Meer bezoekers naar jouw website

Misschien verkoop je producten, wellicht heb je een goed doel dat je onder de aandacht wilt brengen, of je wilt een merk meer bekendheid geven. Waar je ook mee bezig bent, het is belangrijk om hogere bezoekersaantallen te genereren. Dat gebeurt niet als jouw website op pagina twee van de Google zoekresultaten staat. Veel mensen weten niet eens dat er meerdere pagina’s zijn!

5. Langdurig resultaat

Zoals je hiervoor al kon lezen werkt SEA zolang je betaalt om te adverteren. Voor SEO heb je meer geduld nodig, maar op basis van een toekomstgerichte strategie zullen de pagina’s veel langer bovenaan blijven staan. Het is een soort vicieuze cirkel; de pagina staat bovenaan, er komen meer bezoekers waardoor de pagina meer relevantie en ‘gewicht’ krijgt, en de pagina blijft bovenaan staan.

Van zoeken naar persoonlijke assistent

De invloed van zoekmachines breidt zich nog verder uit met smart home apparatuur zoals slimme speakers. “Hey Google, geef me een lekker recept met bloemkool”. Als jij een supermarkt hebt met een recept voor bloemkool in de blog zul je daarmee scoren. Zoekmachines worden steeds meer persoonlijke assistenten die de lampen inschakelen, een YouTube instructievideo laten zien of voor jou boodschappen doen.

Is het echt nodig om bovenaan te staan in Google met seo optimalisatie?

Nee, als je een mooie website hebt die je geheim wilt houden voor de rest van de wereld hoef je echt niet bovenaan te staan… Maar even serieus, Google is de poortwachter die bedrijven kan maken of breken, gelukkig bestaat er de vrijheid om gratis en voor niets bovenaan te staan op basis van organische zoekresultaten. Daar zul je wel moeite voor moeten doen, of laat de SEO strategie over aan een specialist. Zo kun je bij FellMedia een gratis SEO scan laten uitvoeren zodat je precies weet waar je aan toe bent met advies hoe jouw website kan stijgen in de ranglijst.

Meest populaire zoektermen

In Nederland scoor je met voetbal altijd wel goed, momenteel staat het WK vrouwenvoetbal 2019 boven in de ranglijst. Bekende Nederlanders blijven populair, naast acteurs en zangers zien we uiteraard ook Nederlandse sporters terugkomen. Toch hoeft dat voor jouw bedrijf niet zo van belang te zijn, je wilt immers scoren op zoektermen die voor jouw website relevant zijn. Met een SEO onderzoek ontdek je welke zoektermen passen bij jouw onderneming.

Meest populaire websites

Je mag één keer raden welke site op nummer één staat … Google.com dus! YouTube staat op nummer twee, ook een product van de ‘Grote G’. Na Facebook op drie staat op nummer vier wéér een zoekmachine gigant, ditmaal Baidu die de Chinese markt veroverd heeft. Ook in dit geval geldt weer dat je niet de meeste populaire site ter wereld hoeft te zijn, zorg er vooral voor dat je scoort bij jouw doelgroep!

Is jouw website SEO proof?

Alle tools om bovenaan te scoren in zoekmachines liggen voor het oprapen, toch kan er maar één website de koppositie innemen. Zorg ervoor dat je met zoekmachine optimalisatie scoort op de zoektermen die voor jouw bedrijf, merk of organisatie van belang zijn. Laat jouw website gratis controleren bij FellMedia en ontdek hoe je hoger kunt scoren in Google.