Gebruikersintentie #

Wat wil een consument eigenlijk? In marketing en commercie kan worden geredeneerd vanuit de aanbieder of de afnemer. Voor de tijd van internetgebruik werd de vraag vaak gestimuleerd vanuit de aanbieder. Die bracht klanten op het idee om een uitdaging aan te pakken. En de verkoper bood hier natuurlijk de oplossing voor.

Naarmate internetgebruik toenam zou er ook meer interactie en tweeweg-communicatie ontstaan. De gebruikersintentie werd hierbij steeds belangrijker. Wat wil de klant en hoe speel ik hier als aanbieder op in? zoekmachines brengen vraag en aanbod samen. Het bepalen van de gebruikersintentie speelt ook een belangrijke rol in het verbeteren van het zoekmachine algoritme.

Waar zijn gebruikers naar op zoek? #

De wijze waarop content wordt aangeboden en ingevuld, wordt bepaald door de gebruikersintentie. Er zijn verschillende categorieën te onderscheiden zoals:

1. Zoeken naar informatie #

Er wordt gezocht naar informatie over een onderwerp, hierbij is het vinden van een antwoord de intentie. Er is (nog) geen directe doelstelling bekend. Een persoon die zoekt naar Mickey Mouse kan een Disney  fan zijn, iemand die kaartjes wil kopen voor een attractiepark of een leerling die een opstel moet maken over bekende muizen. Het zoek onderwerp is daarmee de intentie.

2. Navigeren naar een dienst #

Wanneer iemand naar een login pagina gaat voor een bank is de gebruikersintentie om bankzaken te verrichten. Via het telefoonboek kan iemand het telefoonnummer opzoeken van een persoon of bedrijf. De intentie is navigeren naar een eindbestemming, dit kan op verschillende wijzen gefaciliteerd worden wat commerciële mogelijkheden biedt.

3. Vergelijking van producten of diensten #

Een persoon kan op zoek zijn naar soortgelijke producten of diensten of zo de beste keuze te maken. Dit kan via een webshop, een website met vergelijkingen of gebruikerservaringen, via Google of een website als Trustpilot of Kiyoh.

4. Een transactie uitvoeren #

Wanneer er specifiek gezocht wordt op een product of dienst, mogelijk met vermelding van een model of type, dan bestaat er een grote kans dat iemand tot aanschaf wil overgaan. Deze gebruikersintentie is daarmee al een stap verder dan het vergelijken van producten of diensten. Dit is bijvoorbeeld te zien als iemand zoekt naar ‘iphone se 2020’ in plaats van ‘iphone of samsung smartphone kopen’. Hoewel in het eerste geval ‘kopen’ niet genoemd wordt, lijkt het wel degelijk de intentie om een transactie uit te voeren omdat de vraagstelling zo specifiek is.

5. Lokale zoekacties #

Bij zoekopdrachtendie te maken hebben met winkels of andere lokale aanbieders of instanties ligt het voor de hand om lokale resultaten als eerste te tonen. Denk aan zoeken naar McDonald’s of Starbucks. Daarom kunnen zoekresultaten op mobiele apparaten anders worden gerangschikt. Als iemand in het stadscentrum staat en zoekt naar een winkel die in de buurt is, dan is te herleiden dat de gebruikersintentie op een lokaal zoekresultaat wijst.

Website optimaliseren voor gebruikersintentie #

Het is mogelijk dat intenties elkaar overlappen of in een sales funnel achter elkaar doorlopen worden. Door de intenties in alle stappen van de keten te doorzien en zelfs anticiperen kan een lead succesvol geconverteerd worden. Door te optimaliseren voor gebruikersintentie kunnen aanbieders beter vindbaar worden, dit wordt ook wel  SEO of SEA  genoemd.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 11, 2021