Internet marketing, wat is dat? #

Producten verkopen zichzelf niet. De potentiële klant zal eerst moeten weten wat er te koop is en waar ze terecht kunnen om het product aan te schaffen. Dit kan bijvoorbeeld door een mooie etalage in te richten in een pand dat gelegen is in een winkelcentrum.

Maar daar heb je als webshop niets aan. Met internet marketing kun je bedrijven, producten en diensten zichtbaar maken bij een groot publiek. Dit levert nieuwe kansen op, het brengt ook unieke uitdagingen met zich mee.

Hoe werkt internet marketing? #

Er zijn twee vormen van marketing te onderscheiden; fysiek en online. Bij fysieke marketing gaat het voornamelijk om drukwerk, televisie en radio. Online marketing vindt plaats op het internet.

Voorbeeld van internet marketing zijn:

  • Nieuwsbrief per mail
  • Banners via websites
  • Zoekmachine advertenties (SEA)
  • Social media promotie

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een vorm van internet marketing waarbij vindbaarheid in de zoekmachine als marketinginstrument wordt ingezet.

In plaats van een betaalde advertentie te plaatsen (SEA) wordt een website geoptimaliseerd zodat iemand die een zoekopdracht ingeeft de juiste webpagina in de zoekresultaten te zien krijgt.

Het is zeker mogelijk om zowel SEO als SEA als internet marketing methode in te zetten.

Waarom kiezen voor internet marketing? #

Een belangrijk voordeel van internet marketing, in tegenstelling tot promotie via offline kanalen, is de wijze waarop campagne analyse mogelijk is. Iedere weergave, klik of interactie kan worden geregistreerd. Zo is het mogelijk om potentiële klanten (opnieuw) te benaderen of het succes van een campagne te meten.

Een ander voordeel van internet marketing is de flexibiliteit in kosten. Een televisie commercial zal doorgaans aanzienlijk duurder zijn dan een commercial op YouTube.

In het tweede geval kan de adverteerder een budget kiezen. Een kleiner budget betekent een kleiner bereik, het is wel mogelijk om met een bescheiden budget toch een wervende boodschap uit te dragen.

Zo is het mogelijk dat de eerste commercial in een YouTube video van een wereldwijd concern is, terwijl de tweede reclamespot van een kleine ondernemer is die vanuit huis werkt. Voor het kijkpubliek zijn beide reclame uitingen even zichtbaar.

Doelgroep gericht adverteren #

Adverteren begint bij het bepalen van de doelgroep. Wat is het profiel van de gemiddelde klant? Waar wonen ze, wat zijn de interesses en wat kan ze motiveren om in te gaan op een aanbod?

Een lokale winkelier zal ook lokaal adverteren, dit is mogelijk met internet marketing. Bijvoorbeeld door een advertentie campagne te richten op een specifiek postcode gebied. Internet is een wereldwijd netwerk, toch is het eveneens mogelijk om een zeer kleine niche aan te spreken.

Persoonsgerichte internet marketing is niet zo eenvoudig als voorheen. Steeds vaker wordt het vergaren of opslaan van persoonsgegevens aan banden gelegd door strengere privacy wetgeving. Cookies moet je als internetgebruiker toestaan, opt-out is de norm geworden.

Dit heeft internet marketing veranderd, toch zijn er nog steeds veel mogelijkheden beschikbaar voor zowel grote als kleine ondernemingen en organisaties.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 12, 2022