Wat is Semrush? Dat online marketing belangrijk is voor bedrijven zal geen verrassing zijn. De resultaten bepalen van een online marketing campagne is wel een uitdaging, tools als Google Analytics zijn niet voldoende om een compleet beeld te krijgen van de resultaten.

Bedrijven en marketing experts die de onderste steen boven willen krijgen werken met tools als Semrush. Dit online pakket combineert SEO, content marketing, concurrentie onderzoek, PPC en social media marketing binnen één omgeving.

Het is overigens zeker mogelijk om Semrush in combinatie met Google tools te gebruiken, de functionaliteiten van ieder platform vullen elkaar aan.

Waarom is Semrush belangrijk voor online marketing? #

Meten is weten, dit geldt zeker voor online marketing. In tegenstelling tot broadcast en print media kan op het internet zeer nauwkeurig bepaald worden wat klanten of leads doen online. Iedere klik of bezoek wordt geregistreerd, als een potentiële klant de pagina verlaat en een vol winkelmandje achterlaat kan eenvoudig achterhaald worden wie deze persoon is en wat er in het mandje zit.

Semrush is een collectie aan tools die toepasbaar zijn binnen iedere stap in de verkooptrechter. Van leads genereren tot conversie naar betalende klant, van pagina optimalisatie tot concurrentie onderzoek. Alles wat een marketing team nodig heeft is opgenomen in dit pakket.

Waar komt Semrush vandaan? #

Dit content marketing Software as a Service (SaaS) platform werd opgericht in 2008, sinds die tijd hebben zo’n 7 miljoen marketeers gebruik gemaakt van deze software.

Van 2 tools in 2008 is het platform uitgegroeid tot 48 tools in 2020, waarbij er zowel verbreding als verdieping van toepassing is.

Naast on-page optimalisatie kunnen websites geoptimaliseerd worden voor zoekmachines, vervolgens kunnen de resultaten nauwkeurig worden vastgelegd en geanalyseerd. Ook de tools om de prestaties van concurrenten te bepalen kunnen helpen bij het ontwikkelen van een betere dienstverlening.

Je krijgt waarvoor je betaalt #

Google stelt veel analyse tools gratis beschikbaar aan klanten. Gezien de vele mogelijkheden die deze tools bieden is dat een goede zaak voor marketing professionals en kleinere organisaties, toch ontbreekt er wel informatie die voor grotere campagnes van belang kan zijn.

Semrush is een soort Zwitsers zakmes

Semrush is een soort Zwitsers zakmes waar vrijwel alle analyse componenten in aanwezig zijn, daar hangt dan ook een professioneel prijskaartje aan vast.

Naast het aantal mogelijkheden is het met name praktisch om verschillende onderdelen van marketing binnen één omgeving te kunnen beheren.

Is Semrush teveel van het goede? #

Bij big data analyse bestaat er het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Internetgebruikers worden gereduceerd tot data, tot kleine fragmenten die passen binnen een hokje. Het potentiële nadeel van diepgravende internet analyse is de focus op data zonder rekening te houden met de klant. Semrush biedt veel mogelijkheden waarbij het risico ontstaat dat analyse professionals de verzamelde data niet meer goed kunnen koppelen aan de doelstelling.

Met 120 dollar per maand is Semrush niet bepaald een softwarepakket voor de kleine ondernemer. Naast de instapprijs zal een ZZP’er niet de tijd hebben op 40+ tools te configureren.

Handig artikel voor je?
Updated on september 8, 2021