Een vraag over Voice Search
Wat is Voice Search SEO
Zoeken met spraak is eenvoudig voor gebruikers, technisch vereist het een complexe combinatie van methoden, hardware en software. Als eerste is er voor de gebruiker de combinatie van luidspreker en microfoon zoals een Google Nest luidspreker. Hoewel de microfoon steeds actief is, zal verwerking van spraak pas plaatsvinden als het systeem geactiveerd wordt door een âHey Googleâ of âOK Googleâ commando. Dan volgt er een gesproken commando dat wordt omgezet naar tekst (zichtbaar op een Google Home Hub maar niet op een Nest speaker) dat vervolgens weer als zoekopdracht online wordt gebruikt.
Hoe werkt Voice Search?
Het meest relevante zoekresultaat wordt teruggestuurd vanuit de server naar de host en uitgesproken door de luidspreker. Normaal gesproken zal er slechts één zoekresultaat worden verstrekt. Daarmee werkt Voice Search anders dan bij zoeken in Google waarbij er een lange lijst aan mogelijke antwoorden zal verschijnen. Per taal kan de functionaliteit afwijken waarbij de Engelse taal in het Westelijke deel van de wereld voorkeur geniet. Op dit moment kan bijvoorbeeld de Google Assistent meerdere talen onderscheiden al werkt deze technologie nog niet vlekkeloos.Natuurlijk zoeken
Zoekmachine algoritmen zijn al meerdere jaren voorzien van contextueel zoeken en semantische verwerking van zoekopdrachten. Dit betekent dat een meer natuurlijke syntax beter wordt begrepen, ook kunnen er synoniemen worden gebruikt. Dit helpt bij spraakopdrachten die vaak minder nauwkeurig worden geformuleerd.Zo is het mogelijk om met het commando âgooi een dobbelsteenâ een virtuele dobbelsteen te gooien met een resultaat tussen 1 en 6. Als iemand de woorden âgooi een kubusâ uitspreekt begrijpt de spraakassistent dat er met âkubusâ een âdobbelsteenâ wordt bedoeld want een kubus gooien zou niet logisch zijn.Dit soort interpretaties zijn van groot belang voor het functioneren van een spraakassistent, bij Voice Search voor SEO kan hier rekening mee worden gehouden.