Wat is een blog? Blog is een afkorting van ‘weblog’, een internet pagina of onderdeel van een website met veelal korte berichten die in omgekeerd chronologische volgorde worden gepubliceerd.

Blogging won snel aan populariteit aan het einde van de jaren negentig. Interactieve Web 2.0 technologie maakt het mogelijk om op laagdrempelige wijze content te publiceren terwijl bezoekers eenvoudig kunnen reageren. Zo ontstonden er gemeenschappen en blog netwerken.

Blogger behoort tot de eerste gespecialiseerde blogging platformen. WordPress begon als platform voor blogs maar zou uitgroeien tot een meer veelzijdig CMS. Momenteel zijn er niet zoveel specifieke blog platformen over.

Kinja van Gizmodo Media is een blog netwerk zonder persoonlijke pagina’s maar wel met een sociaal component. Dit netwerk laat zien dat blogging een hybride vorm is geworden van traditionele journalistiek en persoonlijke berichtgeving.

Professionele bloggers #

Aan het begin van het blog tijdperk zouden de meeste blogs vooral persoonlijk van aard zijn. Mensen schreven over zichzelf, over hobby’s of over onderwerpen waar ze interesse naar hadden. Waar het vaak ontbrak aan journalistieke achtergrond bleken deze mensen vaak wel veel kennis en praktijkervaring te bezitten. Dit zou ertoe leiden dat bloggers steeds meer vertrouwen kregen van lezers.

Een aantal bloggers zou via banners en sponsors voldoende inkomsten weten te genereren om full time te bloggen.

Een mogelijke keerzijde van professioneel bloggen is de belangenverstrengeling en het gebrek aan een gedragscode binnen de blogosphere. Zo geven niet alle auteurs aan dat ze producten of diensten gratis ontvangen of wanneer ze gecompenseerd worden voor het publiceren van content. Omdat backlinks waardevol zijn voor zoekmachine optimalisatie verspreiden bedrijven regelmatig wervende content via blogs. Het plaatsen van betaalde content zonder dit duidelijk aan te geven valt niet binnen de richtlijnen van Google.

Blog voor SEO #

Voor zoekmachine optimalisatie zijn er een aantal factoren die van belang zijn om de ranking te bepalen. Enkele meetpunten zoals het gebruik van keywords, aantal (terugkerende) bezoekers en updates kunnen verbeterd worden door een blog in te richten op een bestaande website.

In tegenstelling tot een begrippenlijst of longread pagina’s met evergreen content zullen er op een blog doorgaans meer nieuwswaardige berichten staan die minder diep ingaan op een onderwerp. Met een zakelijke blog is het mogelijk om nieuwe bezoekers aan te trekken en bestaande klanten of bezoekers te informeren over uiteenlopende onderwerpen.

Wat is een vlog? #

Een vlog is niets anders dan een blog met videoclips. Platformen als YouTube en Facebook zijn hiervoor geschikt. In plaats van een pagina met berichten die voornamelijk uit tekst bestaan worden er in een vlog videoclips onder elkaar geplaatst.

De definitie van vloggen is ruim uit te leggen, de productiewaarden kunnen ook sterk afwijken.

Vaak betreft het video’s van individuen die voor de camera spreken met de focus op het hoofdonderwerp. Als het bekende vloggers betreft dan is de persoon in kwestie het focuspunt waarmee de onderwerpkeuze breder kan zijn.

Met de toenemende populariteit van audiovisuele media zijn er steeds meer vloggers en podcasters gekomen.

Handig artikel voor je?
Updated on maart 18, 2022