Fell Media News

Google Page Experience Update

>

In juni 2021 heeft Google enkele ingrijpende updates bekend gemaakt waaronder de Google Page Experience Update. Deze aanpassingen zijn met name gericht op publishers en analytici die content creëren of gebruik maken van de Search Console. De Google Page Experience Update werd sinds juni 2021 uitgerold en is eind augustus voltooid. Dit betekent dat alle gebruikers wereldwijd nu gebruik maken van de nieuwe versie.

Wat is er nieuw in de Google Page Experience Update?

Voor de meeste gebruikers zal met name de weergave van nieuwsberichten opvallen. Zo worden de nieuwsberichten in de Top Stories Carousel anders ingevuld. Alle nieuws content wordt hier weergegeven mits deze informatie voldoet aan de Google News richtlijnen. Dit betekent in praktijk dat het AMP format niet langer gebruikt hoeft te worden. De Core Web vital score van de Page Experience Status is niet langer bepalend voor weergave in de carrousel.

Daarnaast worden ook updates doorgevoerd in de Google News applicatie. Het gebruik van niet-AMP content zal doorgevoerd worden op de nieuwspagina van Google. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, webpagina’s die specifiek geoptimaliseerd zijn voor weergave op mobiele apparaten. Het doel van de Google Page Experience Update is zowel de gebruikerservaring te verbeteren als publishers de tools geven om webpagina’s te optimaliseren voor gebruikers.

Page Experience Report

Voor data analyse is het nieuwe Page Experience Report een welkome aanvulling op de huidige selectie analyse tools van Google. Dit rapport is een combinatie van de reeds bestaande Core Web Vitals en andere pagina indicatoren waaronder HTTPS beveiliging en mobiele optimalisatie. In dit rapport wordt bijvoorbeeld het percentage URL’s met een goede ervaring weergegeven en het aantal zoek impressies op een tijdlijn om zo de prestaties van een domein te bepalen. Vanuit deze statistieken is het mogelijk om de website dieper te onderzoeken met als doel pagina’s verder te optimaliseren.

Naast de introductie van de Page Experience Report is ook de bestaande Search Performance Report vernieuwd. Het is nu mogelijk om pagina’s met een goede ervaring te filteren waarmee je deze pagina’s eenvoudig kunt vergelijken met andere pagina’s op dezelfde website.

Signed Exchanges

Ook de ondersteuning van SXG (Signed Exchanges) is aangepast en uitgebreid. SXG werd voorheen alleen ondersteund in Google Search voor pagina’s die op basis van het AMP framework gebouwd werden. Dit is nu uitgebreid tot alle webpagina’s, dus ook pagina’s die niet specifiek ingericht zijn voor mobiele apparaten. In praktijk kan SXG de kwaliteit van pagina’s verbeteren door standaard resources als HTML, JavaScript en CSS te laden voor de navigatie. Dit kan de laadsnelheid van pagina’s verbeteren en daarmee de gebruikerservaring helpen te verhogen. SXG is een optionele optimalisatie maar niet verplicht.

Update augustus 2021 – Google Page Experience Update

Deze update gaat niet over het algoritme op zich maar biedt meer helderheid over de werking van de Google Page Experience Update met betrekking tot Safe Browsing ofwel veilige modus. Daarbij wordt benadrukt dat Safe Browsing geen invloed heeft op het bepalen van de ranking op de SERPs (zoekresultaten pagina’s). Safe Browsing blijft wel een belangrijk element om de veiligheid van Google Search gebruikers te waarborgen. Buiten de Page Experience Report wordt deze data nog steeds gebruikt in de Search Console.

Web paginatitel update In augustus 2021 werd de manier waarop Google titels weergeeft op
Google Search is met afstand de marktleider op het gebied van zoekmachines. Ze maken
In juni 2021 heeft Google de Spam Algorithm Update officieel aangekondigd. Het betreft een