Clicks, wat zijn dat?
Het internet is een netwerk met koppelingen naar webpagina’s. Om van één pagina naar een andere pagina te navigeren moet er op een link geklikt worden. Clicks zijn belangrijk voor het functioneren van het wereldwijde web en ook zeker voor zoekmachine optimalisatie (SEO).
Clicks en hyperlinks
Het komt niet vaak voor dat iemand een browser opent, één pagina bezoekt en de browser weer direct sluit. We klikken van pagina naar pagina via hyperlinks.
Deze term werd in 1965 voor het eerst gebruikt door Ted Nelson bij de start van het project Xanadu. Daarbij werd verwezen naar de Memex, een microfilm machine die pagina’s aan elkaar kon koppelen. In 1966 zou een team geleid door Douglas Engelbart het hyperlink concept toepassen bij het scrollen van een document, ook wel inline linking genoemd.
Tim Berners-Lee, de grondlegger van het World Wide Web, zou hyperlinks gebruiken om navigatie op het internet mogelijk te maken. Met clicks kon de gebruiker eenvoudiger schakelen van één URL naar een andere URL. Er zijn meerdere rechtszaken geweest betreffende ‘deep links’ waarbij websites hyperlinks gebruikten om te profiteren van content die door andere uitgevers gemaakt was.
British Telecom zou in 2000 beweren dat zij het auteursrecht hadden op web hyperlinks. De rechter bepaalde echter dat hun patent niet van toepassing was op deze koppelingen.
Waarom zijn clicks belangrijk?
Voordat clicks de focus werden van online advertenties ging het vooral om views. Na verloop van tijd bleek dat een groot aantal weergaven niet altijd tot meer interactie opleverde.
Adverteerders wilden een andere manier om advertentiekosten te bepalen. Interactie was van groter belang dus werd het PPC (Pay Per Click) model de nieuwe standaard. Zo hoeft een adverteerder niet te betalen voor het aantal weergaven, alleen voor het aantal kliks. Op platformen zoals Facebook wordt wel op basis van weergaven afgerekend. In de statistieken wordt onderscheid gemaakt tussen bereik en betrokkenheid ofwel zichtbaarheid en interactie.
Clicks, CPC, PPC
Er zijn verschillende meetpunten die gekoppeld zijn aan clicks. Het aantal keren dat op een backlink geklikt wordt bijvoorbeeld, dit heeft invloed op de ranking in zoekmachines.
Cost Per Click staat voor de kosten die een adverteerder moet betalen voor een klik. PPC is Pay Per Click, een indicatie dat er afgerekend moet worden bij klikken op een banner of advertentie. CPM staat dan weer voor Cost Per Mille ofwel het tarief per duizend impressies.
Klikken en tikken
Hoewel de term ‘clicks’ verwijst naar klikken met een computermuis worden tikken op het scherm van een smartphone of tablet uiteraard ook gerekend. Een klik of een tik is daarmee technisch gesproken dezelfde actie, voor de gebruiker kan er wel verschil zijn.
Zo heeft een Windows computermuis een rechtse muistoets, met aanraak navigatie wordt lang indrukken doorgaans als alternatief geboden. Toch zijn het aantal opties minder voor aanraakschermen wat van invloed kan zijn op de wijze waarop gebruikers navigeren.
Zo zal iemand die werkt met een muis en groot scherm wellicht eerder op een anchor link klikken in de tekst dan iemand met een smartphone. Op een klein scherm zijn knoppen praktischer omdat je met een vinger minder nauwkeuriger kunt tikken. Als clicks van belang zijn is het daarmee ook cruciaal om voor verschillende weergaven optimalisaties door te voeren.