Social media platformen

Social media platformen, wat zijn dat?

Is er nog een tijd voor te stellen waarin social media niet bestond? Afhankelijk van de definitie die je stelt heeft niemand op aarde een tijd meegemaakt zonder social media. Zo kan de telegraaf uit het midden van de negentiende eeuw gezien worden als ‘social media’. Teksten werden door heel Noord-Amerika verzonden waarbij voor iedere letter betaald moest worden. Zelfs voor het beroemde ARPANET, de voorloper van het internet zoals we dit nu gebruiken, was er het PLATO systeem dat niet alleen een berichten applicatie had in 1960, maar ook een chatroom en een krant die via crowdsourcing tot stand kwam. Het was dus zeker niet Mark Zuckerberg die het tijdperk van social media heeft ingeluid.

Social media platformen van dit moment

PLATO, ARPANET en de BBS gemeenschappen hebben de basis gelegd van social media, maar het waren netwerken als GeoCities in 1994 die social media als internetfenomeen vorm hebben gegeven. SixDegrees.com uit 1997 wordt vaak gezien als het eerste echte sociale netwerk platform omdat hier mensen onder hun eigen naam aan deelnamen. Er waren hier al profielen, lijsten en met vrienden en opleidingen in te vinden, functies die later in bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn terug zouden keren. GeoCities was dominant in de vroege jaren van social media, later zou MySpace de kroon overnemen. De laatste pakweg tien jaar wordt gedomineerd door platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Daarbij valt onderscheid te maken tussen algemene social media diensten en doelgroep gerichte platformen zoals Snapchat.

Enkele niche social media platformen zijn:

  • Youtube dat zich specifiek richt op video’s.
  • Twitter met korte tekstberichten.
  • Instagram met een focus op foto’s delen.
  • LinkedIn als platform voor professionals. Bekijk ons cadeau als we connecten.
  • Kickstarter als crowdfunding platform.
  • Pinterest wat een soort prikbord concept heeft.

 

Niche betekent niet dat het platform weinig gebruikers heeft, ze leggen alleen de focus op een specifiek mediatype of doelgroep.

Hoe werkt social media (SM)?

Volgens Merriam-Webster is social media een vorm van elektronische communicatie waar gebruikers online gemeenschappen kunnen opzetten om informatie, ideeën en persoonlijke berichten te delen in de vorm van onder andere tekst, afbeeldingen en video. Afhankelijk van waar je de grens stelt vallen chat applicaties als whatsApp ook onder social media diensten, al ligt de focus hier meer op gesprekken voeren.

SM voor bedrijven

Het concept ‘smoelenboek’ bestond al lang voor het internet, dagboeken ook. Een platform als Facebook, WeChat of VKontakte is te vergelijken met een online dagboek waar vrienden ook in mogen kijken. Twitter is een gestroomlijnde variatie hierop waarbij korte tekstberichten de conversatie in gang kunnen zetten. Hoewel het sociale aspect in eerste instantie niet direct een toepassing leek te hebben voor bedrijven zijn er in de loop der jaren steeds meer social media functies voor bedrijven ontwikkeld.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Netwerken van professionals om nieuwe contacten te leggen en een persoon of bedrijf te promoten.
  • Online support via live chat.
  • Marketing
  • met als doel een viral effect te creëren.
  • Promotie van een bedrijf via een gratis pagina of betaalde advertenties via een social media netwerk.
  • Influencer marketing.

 

De grens tussen consument en bedrijf is niet altijd even duidelijk te trekken, dit geldt ook voor het grijze gebied tussen ervaringen delen en producten of diensten aanprijzen tegen een vergoeding. Met name binnen influencer marketing kan de scheidslijn erg vaag zijn.

Handig artikel voor je?