In juni 2021 heeft Google de Spam Algorithm Update officieel aangekondigd. Het betreft een ingrijpende update in het zoekalgoritme van Google die specifiek gericht is om spam pagina’s uit de zoekresultaten te filteren. Daarnaast benadrukt het bedrijf achter de meest gebruikte zoekmachine ter wereld dat zoekopdrachten versleuteld worden verwerkt en niet toegankelijk zijn voor derde partijen.
Wat is de Spam Algorithm Update?
De Google zoekmachine is voor veel mensen de eerste pagina die ze bezoeken als ze online gaan. In plaats van www.fellmedia.nl in de adresbalk typen is het makkelijker om te zoeken op “fellmedia” en vervolgens door te klikken in de zoekresultaten.
As part of our regular work to improve results, we've released a spam update to our systems. You can learn more about our efforts to fight spam in this post:https://t.co/piCLhbZPkH
And this video below:https://t.co/xMYWm4HPze pic.twitter.com/83IL0EB9Lm
— Google SearchLiaison (@searchliaison) June 23, 2021
Maar hoe is het mogelijk dat je soms zoekresultaten krijgt waarbij de bovenste pagina’s niets te maken hebben met je zoekopdracht? De Spam Algorithm Update in 2021 zorgt ervoor dat het bovenste resultaat écht relevant is voor de zoekopdracht.
Wat is spam?
Oorspronkelijk is Spam een merknaam voor een blik met gekookte ham 🤣. In Nederland kennen we dit product onder de naam Smac van Unox. In de sketch comedy show “Monty Python’s Flying Circus” werd dit product gebruikt in een beroemde sketch waarin een restaurant menu gevuld is met producten vol spam, spam en nog eens spam. Deze sketch lag aan de basis voor een fenomeen in Bulletin Board Systems (BBS) waar berichten die niet relevant waren overspoeld werden met het woord “spam”. Later zou dit op internet de term worden voor ongewenste e-mail berichten evenals berichten via SMS en zoekmachines.
Spam binnen SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Door een webpagina optimaal in te richten voor het zoekmachine algoritme is de kans groter om bovenaan in de zoekresultaten te komen bij een zoekopdracht.
Als iemand zoekt naar “tweedehands tesla 2018” dan komen pagina’s tevoorschijn met elektrische auto’s. Naast een ‘exact match’ is het niet zo vreemd als er ook een link naar een Nissan Leaf tussen staat of een nieuw model Tesla.
Maar als er een koppeling tussen staat naar een webshop die ambachtelijke aardbeienjam verkoopt dan is er iets niet in orde. Dit is het gevolg van Black Hat SEO, een methode waarbij populaire zoektermen gebruikt worden om pagina’s met andere onderwerpen zichtbaar te maken in zoekmachines.
Is de Google Spam Algorithm Update nieuw?
Google heeft al eerder updates uitgebracht die pagina’s met een lage kwaliteit of met misleidende informatie filteren, wat dat betreft is de Google Spam Algorithm Update dus niet nieuw. Ook zijn er updates geweest met een focus op kunstmatige intelligentie of het gebruik van synoniemen om relevantie te bepalen. Een belangrijke stap om onbetrouwbare informatie tegen te gaan was de Medic-update. Daarbij werden pagina’s die potentieel impact hebben op de kwaliteit van leven (medisch, financieel) getoetst op feitelijke juistheid en expertise. Dit soort updates hebben zoekmachine spam tot 80 procent gereduceerd.
Scam Update
In 2020 is er meer focus gekomen om webspam aan te pakken. Daarbij gaat het niet alleen om spammers maar ook scammers en oplichters die via nep-sites of met misleidende pagina’s bezoekers proberen op te lichten. Denk aan bedrijfssites die worden nagemaakt om zo persoonlijke informatie te verzamelen. De Spam Algorithm Update pakt daarmee niet alleen ongewenste informatie aan maar vermindert tevens de kans op scammers en phishing. Daarmee mag het ook wel de “Google Scam Update” genoemd worden.